معامله ۴ محموله بزرگ بنزین و گازوئیل در بازار صادراتی بورس انرژی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با آغاز عرضه انواع فرآورده‌های نفتی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران ۱۰۰۰ تن  نفت ــ گاز (گازوئیل) به‌قیمت پایه هر تن ۵۶۷ دلار از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز گذشته روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی شد که بلافاصله ۵۰۰ تن از این محموله به‌ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۱۹۹ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۷۵ تومان فروش رفت.
 
این در حالی است که نرخ تسعیر ارز نیز بر اساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش اسکناس دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌آدرس اینترنتی www.sanarate.ir دو روز کاری قبل از روز عرضه جهت واریز پیش‌پرداخت و میانگین نرخ‌های خرید و فروش نقدی دلار سامانه مذکور در روز کاری قبل از معامله جهت محاسبه کارمزدها قرار خواهد گرفت.
 
همچنین در جریان معاملات دیروز بورس انرژی در نتیجه معاملات محموله اول بنزین اکتان۹۵ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی، به‌مقدار ۳۰۰۰ تن از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌قیمت هر تن ۶۴۰ دلار روانه میز فروش بازار صادراتی بورس انرژی شد که کل این محموله به‌طور نقدی با همان قیمت پایه بلافاصله فروش رفت.
 
این شرکت همچنین دیروز توانست ۵۰۰ تن از محموله ۵۰۰۰تنی بنزین با اکتان۹۱ خود را در رینگ صادراتی بورس انرژی به‌قیمت پایه ۵۷۰ دلار بر هر تن و به‌طور نقدی معامله نماید. نکته قابل توجه اینکه تحویل این محموله از انبار نفت شازند اراک انجام می‌شود.
 
این گزارش می‌افزاید: در دومین محموله ۳۰۰۰تنی بنزین با اکتان۹۵ نیز که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز روانه میز فروش صادراتی بورس انرژی ایران با قیمت پایه ۶۴۵ دلار بر هر تن شد بلافاصله ۲۵۰۰ تن از این محموله مورد معامله قرار گرفت.
 
پس از آن با استقبال خریداران ۵۰۰ تن از باقیمانده محموله ۳۰۰۰تنی بنزین با اکتان۹۵ شرکت ملی پخش به‌قیمت هر تن ۶۴۵ دلار فروش رفت تا به این ترتیب کل این محموله با موفقیت معامله شود.
 
گفتنی است از شرایط پرداخت اینکه تسویه معاملات به‌صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد. واریز ۱۰ درصد ارزش معامله به‌عنوان پیش‌پرداخت قبل از شروع عرضه الزامی است. در شرایط پرداخت این محموله نیز آمده است که تسویه به‌صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد. همچنین واریز ۱۰ درصد ارزش تقریبی معامله به‌عنوان پیش‌پرداخت تا قبل از شروع عرضه به حساب سپرده گذاری الزامی است.
 
به گزارش تسنیم، نرخ تسعیر ارز بر اساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش اسکناس دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌آدرس اینترنتی www.sanarate.ir دو روز کاری قبل از روز عرضه جهت واریز پیش‌پرداخت و میانگین نرخ‌های خرید و فروش نقدی دلار سامانه مذکور در روز کاری قبل از معامله جهت محاسبه کارمزدها قرار خواهد گرفت.