قیمت مسکن در پایتخت کاهش یافت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در مردادماه سالجاری، تعداد کل مبایعات ثبت شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، ۳ هزار و ۳۶۸ مبایعه نامه بوده است که بر این اساس نسبت به ۶ سال گذشته کمترین تعداد معاملات به ثبت رسیده است. همچنین، بر اساس آمار، در مردادماه سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره معامله مسکن ثبت شد که رشد منفی ۷۴.۳ را نسبت به ماه مشابه سال گذشته شاهد هستیم.
 
میانگین متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران ۱۳ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار بوده، افزایش ۷۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد.
 
آمار مردادماه سالجاری از معاملات مسکن در شهر تهران، حاکی است که بیشترین تعداد مبایعه‌نامه در منطقه ۵، با ۳۶۷ مبایعه‌نامه و کمترین آن در منطقه ۲۲ با ۲۴ مبایعه‌نامه به ثبت رسیده است. همچنین، بیشترین قیمت یک متر مربع مسکونی در شهر تهران در منطقه یک با ۲۹ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان و کمترین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در پایتخت با هفت میلیون و ۲۱۱ هزار تومان در منطقه ۱۲ به ثبت رسیده است.  
 
گزارش تجمعیی وضعیت بازار مسکن در چهار ماه نخست سال ۹۸ حاکی است که تعداد مبایعات، ارزش مبایعات و پروانه‌های ساختمانی صادره در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۴.۹، ۱۲.۵ و ۲۱ درصد کاهش یافته است اما متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی که در چهار ماهه سال ۹۷، ۶ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان و در چهارماه سال جاری، ۱۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شده که در این مورد شاهد افزایش ۹۸.۲ درصدی هستیم.
 
همچنین مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در ۱۹ منطقه از مناطق ۲۲گانه تهران طی مردادماه امسال روند کاهشی داشته است. بر این اساس در منطقه یک متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۳۱ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان تیرماه امسال به ۲۹ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان کاهش یافته است. در منطقه ۲ نیز وضعیت همی گونه بوده است؛ در این منطقه قیمت از ۲۰ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان به ۲۰ میلیون و ۶۴ هزار تومان کاهش یافته است.
 
در منطقه ۴ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۱۳ میلیون و ۳۷۳ هزار تومان به ۱۲ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان، در منطقه ۵ از ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان، در منطقه ۶ از ۱۷ میلیون و ۵۱ هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان، در منطقه ۷ از ۱۲ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۸۲۱ هزار تومان، در منطقه ۹ از ۹ میلیون و ۶۴ هزار تومان به ۸ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان و در منطقه ۱۰ از ۹ میلیون و ۳۱۴ هزار تومان به ۸ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان کاهش یافته است.
 
همچنین در منطقه ۱۱ متوسط قیمت یک مترمربع مسکن از ۹ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان به ۹ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان، در منطقه ۱۲ از ۷ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان به ۷ میلیون و ۲۱۱ هزارتومان، در منطقه ۱۴ از ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان، در منطقه ۱۵ از ۷ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان به ۶ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان، در منطقه ۱۶ از ۷ میلیون و ۳۹ هزار تومان به ۶ میلیون و ۸۶۳ هزار تومان، در منطقه ۱۷ از ۷ میلیون و ۱۳ هزار تومان به ۶ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان، در منطقه ۱۹ از ۷ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان به ۵ میلیون و ۸۰۶ هزارتومان، در منطقه ۲۱ از ۱۰ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان به ۹ میلیون و ۷۶۱ هزار تومان و در نهایت در منطقه ۲۲ از ۱۲ میلیون و ۲۵۳ هزار تومان به ۱۲ میلیون و ۸۳ هزار تومان کاهش یافته است.