پیشنهاد صرافان به بانک مرکزی برای تامین نیازهای اولویت‌های ارزی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، احمد نوائی لواسانی امروز در مراسم رونمایی از نرم افزار تامین ارز مسافران عتبات عالیات گفت: پیشنهاد صرافان به بانک مرکزی این است که اجازه دهد صرافان ارز را از صادرکنندگان خریداری کرده و در اولویت‌های ۲۴ به بعد در مصارف ارزی تعیین شده از سوی بانک مرکزی، هزینه کنند.
 
در ادامه رییس سابق کانون درباره تامین ارز مسافران عتبات بیان کرد: در فاز اول، نیازهای ارزی مسافران عتبات عالیات به خصوص با توجه به محدودیت های مالی آمریکا در بازار عراق و عملیات بانکی این کشور با ایران، برآورده خواهد شد؛ ضمن اینکه در فازهای بعدی چشم انداز این است که بتوان مبادلات ارزی را در قالب کارتی شبیه ویزاکارت یا مسترکارت ساماندهی کرد.
 
وی تصریح کرد: هدف ما این است که از ارزهای محلی دو کشور در مراودات مالی استفاده شود و نیازهای ارزی مسافران عراقی به ایران و مسافران ایرانی در عراق برآورده شود.
 
کامران سلطانی زاده به عنوان دبیر شورای عالی کانون صرافان نیز در حاشیه مراسم به مشکل خرید ارز مسافران اشاره کرد و گفت: هر متقاضی در سال می‌تواند 2هزار یورو ارز بخرد و اگر شخصی کمتر از این میزان ارز خریداری کند کد او در سامانه سنا بسته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: بنابراین متقاضیان ارز باید حتما 2هزار یورو را در یک پارت خریداری کنند و اگر نتوانند این کار را انجام دهند امکان خرید مجدد برایشان وجود ندارد و بنابراین به سمت بازار غیر رسمی رو می‌آورند؛ در این زمینه از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا افرادی که متقاضی واقعی ارز هستند بتوانند در بستر سامانه سنا از طریق صرافی‌های مجاز نیاز خود را برطرف کنند و مشتری واقعی را به سمت بازار غیر رسمی ارز سوق ندهیم.
 
سلطانی زاده درباره تامین ارز زائران اربعین نیز توضیح داد: هنوز بین کانون صرافان و بانک مرکزی برای تامین ارز مسافران اربعین ارتباطی وجود ندارد اما امیدواریم هماهنگی‌هایی قبل از زمان اربعین صورت بگیرد تا شاهد اتفاقات سال قبل نباشیم.