کاهش ۵۲۴ درصدی ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در پنجمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۳۰میلیارد و ۳۵۵میلیون ورقه بهادار در ۵میلیون و ۳۱۳هزار نوبت به ارزش ۱۸۲هزار و ۲۷۲میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۱۲۱درصدی حجم، افزایش ۹۹درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۲۶۸درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
 
این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۵۱۸میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۹۱۱۴میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۲۳۵۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱هزار و ۳۸۰میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۰میلیارد و ۹۷۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۶هزار و ۷۳۵میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افت ۱۶درصدی حجم و رشد ۷۱درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۶۶ درصدی حجم و ۱۶۸ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با مردادماه سال ۹۷ است.
 
این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۵۱ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۴۰ هزار و ۱۷۷میلیارد ریال معامله شده است که از افت ۱۷درصدی حجم و ۲۳درصدی ارزش معاملات این بازار در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.
 
افزون بر این، بالغ بر ۵۶۲میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۸میلیارد و ۹۷۳میلیون ریال و یک میلیون و ۳۸۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۲۰میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۱۲۵درصدی حجم و رشد ۱۲۶درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین کاهش ۲۹درصدی حجم و افت ۵۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مردادماه پارسال دارد.
 
این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات مردادماه امسال را از ارتفاع ۳۲۷۵واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۹درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۳۵۷۹واحد رسید و افزایش ۵۹درصدی را هم از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرد.
 
به گزارش ایبِنا، ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۳۴۱۰هزار و ۸۰۴میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۸درصدی به عدد ۳۶۹۸هزار و ۸۲۰میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۴۴درصد ارتقاء داد.