ائتلاف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در پایتخت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در شصتمین نشست شورای گفت‌وگوی استان تهران اجرای طرح اشتغال خانگی خانواده‌های آسیب‌دیده منطقه 12 شهر تهران مورد توافق  نمایندگان دولت و بخش خصوصی قرار گرفت. بر اساس آنچه که در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد، این طرح قرار است با محوریت اتاق بازرگانی تهران و به همت بنیاد خیریه نبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه هرندی به اجرا درآید.
 
مساله عوارض واردات دارو و مواد بیولوژیک دام
 
در ابتدای شصتمین نشست شورای گفت‌وگوی استان تهران، مساله اخذ عوارض 1.65 درصدی از داروهای دامپزشکی، افزودنی‌ها و مواد بیولوژیک دام در زمان ثبت سفارش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. محمد عیدیان، مسئول دبیرخانه شورا با ارائه این توضیح که در گذشته که ثبت سفارش این کالاها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و عوارض 1.65 درصدی معمولاً در زمان ترخیص کالا از گمرک اخذ ‌می‌شد، گفت: اکنون ثبت سفارش داروهای دامپزشکی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و این عوارض در زمان ثبت سفارش مطالبه ‌می‌شود. حال آنکه ممکن است کالای ثبت سفارش شده به دلایلی وارد کشور نشود و این هزینه به واردکننده تحمیل ‌می‌شود.
 
در ادامه این نشست، کامیار منتصر، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام با اشاره به اینکه دریافت این عوارض تا سال 1394 در هنگام صدور مجوز ترخیص و همزمان با ورود کالا از مبادی گمرکی صورت گرفته و مشکلی هم ایجاد نشده است، ادامه داد: در شرایط بحرانی فعلی بخش عمده‌ای از ثبت سفارش کالاها به دلایل مختلف وارد کشور نمی‌شود و سالیانه میلیاردها تومان هزینه به شرکت‌های تحت پوشش این تشکل تحمیل ‌می‌شود. طی چند سال گذشته نیز حل این مشکل بارها و بارها توسط انجمن و سندیکا درخواست شده و به رغم درخواست رییس سازمان دامپزشکی کشور و دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر مساعدت برای حل این مشکل، دفتر حقوقی وزارت جهاد به دلیل وجود مصوبه هیات وزیران تنها راه‌حل این مشکل را اصلاح ابلاغیه هیات وزیران ‌می‌داند.
 
 او با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در تفسیری اشتباه ثبت سفارش کالا را مجوز ورود کالا قلمداد کرده و در این مرحله اقدام به اخذ عوارض ‌می‌کند، ادامه داد: در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات تحریم، مشکلات تامین و انتقال ارز، محدودیت زمانی مجوزهای صادره و .... واردات کالاهای ثبت شده امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر حدود 40 درصد کالاهای ثبت سفارش شده وارد کشور نمی‌شود. از سوی دیگر امکان استرداد عوارض اخذ شده یا تهاتر آن با واردات بعدی نیز وجود ندارد، زیرا سازمان مدعی است که دریافت وجوه مذکور مشمول ماده 49 قانون محاسبات عمومی دیوان محاسبات کل کشور نمی‌شود و امکان عودت و جابجایی آن طبق ماده 41 و 42 قانون محاسبات عمومی وجود ندارد. در حالی که اصولا در زمان دریافت این وجه، هنوز فعل و انفعالی روی پرونده شرکت متقاضی صورت نگرفته است. تاکنون حدود یک میلیارد تومان عوارض به حساب دامپزشکی واریز شده که در قبال آن هنوز کالا وارد کشور نشده است.
 
 منتصر سپس درخواست کرد که شورای گفت‌وگوی استان تهران نسبت به پیگیری و اجرای دریافت عوارض فوب کالا در مرحله ترخیص کالا اقدام کند. با بیان این توضیحات، ولی‌الله واعظی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران از آمادگی نهاد متبوع خویش برای اجرای مصوبه شورای گفت‌وگو در این زمینه سخن گفت.
 
همچنین نرگس باقری که از دفتر مقررات صادرات و واردات در این نشست حضور یافته بود، با اشاره به اینکه ثبت سفارش مجوز واردات کالا تلقی ‌می‌شود، ادامه داد: در زمان ثبت سفارش نباید عوارضی دریافت شود و اخذ مجوز باید به زمان ترخیص موکول شود.
 
در همین حال، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران و دبیر شورای گفت‌وگوی استان عنوان کرد که شورا حل این مساله را از طریق نامه‌نگاری با دولت، پیگیری خواهد کرد.
 
شرط استخدام؛ داشتن سوءپیشینه
 
در ادامه این جلسه، طرح اشتغال خانگی خانواده‌های آسیب‌دیده منطقه 12 شهرداری تهران توسط علیرضا نبی از کارآفرینان نیکوکار که در خراسان رضوی و گلستان واحد‌های تولیدی را برای اشتغال زنان بی‌سرپرست، بزهکاران، محکومان و حتی زندانیان ایجاد کرده، تشریح شد.
 
او با بیان اینکه شرط استخدام در واحدهای تولیدی خود را داشتن سوءپیشینه قرار داده است، ادامه داد: اولین کارخانه به وسعت 8 هزار متر در توس راه‌اندازی شد و در سال 1392 نیز دومین واحد تولیدی آغاز به کار کرد که مرتکبین جرایم عمد، نزاع‌های دسته جمعی و سرقت مسلحانه را به اشتغال گرفت. در سال 1393 هم یک شرکت پخش را راه‌اندازی کردیم که در آن معتادان بهبود یافته به کار گرفته شدند.
 
 نبی سپس با اشاره به اجرای طرح اشتغال خانگی در برخی مناطق محروم و آسیب‌دیده در کشور گفت که در طرح‌هایی که اجرا شده، 1200 نفر مشغول به کار شدند و اکنون 1800 نفر در صف ثبت‌نام قرار دارند. نبی در ادامه از اهتمام اتاق بازرگانی تهران برای اجرای طرح اشتغال خانگی در منطقه 12 تهران که از جمله مناطقی است که نرخ بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی در آن بالاست سخن گفت و ادامه داد: جلسات مشترکی با مدیران اتاق بازرگانی تهران و شهرداری منطقه 12 برای پیشبرد این طرح برگزار شده است.
 
 او از مدیران دولتی و فعالان اقتصادی حاضر در نشست شورای گفت‌وگوی استان درخواست کرد که برای عملیاتی شدن این طرح در منطقه 12 همکاری کنند.
 
طرحی برای توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی
 
 در ادامه این جلسه، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در منطقه 12 میزان جرم، توزیع مواد مخدر و افراد کارتن‌خواب بالاست، ادامه داد: از آقای نبی درخواست کرده‌ایم که طرح‌های خود را با کمک اتاق بازرگانی تهران و شهرداری در این منطقه به اجرا بگذارد. در این منطقه گرمخانه‌ای ایجاد شد استه که مشکلات زیادی دارد. ظرفیت آن 100 نفر است، در حالی که تعداد افراد کارتن‌خواب در این منطقه بیش از این ظرفیت است و باید فکری به حال این موضوع شود.
 
 خوانساری ادامه داد: تا پیش از سال 1389، تهران با مساله کارتن‌خوابی زنان مواجه نبود. اما پس از آغاز جهش قیمت مسکن در سال 1389 و افزایش ودیعه وکرایه مسکن مساله کارتن‌خوابی زنان هم پدید آمد. در عین حال با توجه به جهش اخیر قیمت مسکن، پیش‌بینی ‌می‌شود که مساله کارتن‌خوابی مجدد دستخوش تغییرات تازه‌ای شود. از این رو اتاق بازرگانی تهران از باب توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، منطقه 12 را هدف قرار داده و قصد دارد طرح اشتغال خانگی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و آسیب‌دیدگان اجتماعی در این منطقه اجرا کند.
 
او تجهیز بیمارستان بازرگانان در منطقه ری توسط اتاق تهران را نیز در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: این بیمارستان به یکی از مجهزترین بیمارستان‌ها در این منطقه تبدیل خواهد شد.
 
پلاک‌های قرمز، زرد و سبز در محله هرندی
 
سعید شاه‌میر، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 12 توضیحاتی درباره منطقه هرندی تهران ارائه کرد و گفت: در این منطقه به وسعت 174 هکتار 28 هزار نفر در 7 هزار پلاک محله ساکن هستند که 3 درصد از این پلاک‌ها، پلاک قرمز است؛ به این معنی که تمام افراد ساکن در این پلاک، آسیب‌دیده اجتماعی هستند. هم‌چنین 70 درصد پلاک‌ها نیز زرد است و این بدان معناست که یکی از افراد مستقر در این پلاک دچار آسیب است و 21 درصد پلاک‌ها هم سبز هستند. خاستگاه اغلب کودکان کار خیابان‌های تهران، منطقه شوش است.
 
 شاه‌میر در ادامه با بیان اینکه 17 درصد زنان ساکن در این منطقه سرپرست خانوار هستند، ادامه داد: میانگین درآمد در این منطقه 645 هزار تومان است و 70 درصد سرپرستان خانوار کمتر از 700 هزار تومان درآمد دارند. همچنین 40 درصد افراد در این منطقه نیز فاقد پوشش بیمه هستند.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 12در ادامه گفت: در محله هرندی با همه تهدیدات، فرصت‌های خوبی برای توانمندسازی نهفته است و ساکنان این منطقه برای بهبود شرایط زندگی محق هستند.
 
او با اشاره به معرفی طرحی در شورای شهر مبنی بر ارائه خدمات پایدار به ساکنان این منطقه در فضای 7 هزار متری گفت: شاید نتوانیم انقلابی در توانمندسازی همه افراد آسیب‌دیده در این منطقه ایجاد کنیم. اما اگر حداقل بتوانیم 600 نفر را تحت پوشش مشاغل زودبازده قراردهیم، بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.
 
 در ادامه این جلسه، داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز با بیان اینکه در سال جاری اعتبارات خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است، از آمادگی نهاد تحت مدیریت خود برای کمک به طرح‌های مورد اشاره خبر داد.
 
موازی کاری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی
 
علی عشاقی نیز که از سازمان برنامه و بودجه استان تهران در این نشست حضور یافته بود، به سهم تهران در آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: 14 درصد زنان سرپرست خانوار در تهران مستقر هستند و 21 درصد طلاق‌ها در تهران رخ ‌می‌دهد. همچنین سهم تهران از اعتیاد 18 درصد بوده و حدود 40 درصد کودکان کار در این استان مشاهده ‌می‌شود که 71 درصد از آنان اتباع بیگانه هستند.
 
 او در ادامه با بیان اینکه مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور از موازی‌کاری رنج ‌می‌برد، توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه برای ساماندهی این موازی‌کاری، سند کنترل و پیشگیری را تدوین کرده است و باید این سند را با کمک خیران پیش ببریم.
 
در ادامه علیرضا نبی، با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تهران صندوق خیرآفرین را با یک میلیارد تومان سرمایه اولیه ایجاد کرده است، افزود: بهتر است در طرح اشتغال خانگی در منطقه 12 اتاق بازرگانی تهران محور قرار گیرد و کمک‌ها به صندوق خیرآفرین واریز شود. ضمن آنکه پیشبرد این طرح بیش از کمک‌های مالی به همکاری نیاز دارد.