ممنوعیت خرید تجهیزات غول‌های چینی در آمریکا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از رویترز، سایت اداره ثبت فدرال آمریکا اعلام کرد: دولت آمریکا خرید تجهیزات مخابراتی از شرکت های مخابراتی چینی، توسط نهادهای فدرال را ممنوع اعلام کرده است.
 
این ممنوعیت روز ۱۳ ماه اوت به اجرا درمی‌آید. در فهرست منتشره از وزارت دفاع آمریکا، ناسا و دفتر خدمات عمومی نام برده شده است. ممنوعیت فقط شامل حال محصولات هوآوی و «زد تی ای» نمی‌شود بلکه شعبات و ساختارهای مرتبط و شرکت هایی که از تجهیزات آنها استفاده می کنند را نیز در بر می‌گیرد.
 
بر اساس سند منتشره، تحت شرایط خاصی ریاست سازمان می تواند فقط یکبار به مدت تا دو سال از شرایط استثنایی استفاده کند. اما فقط تا ۱۳ ماه اوت سال ۲۰۲۱ میلادی؛ بدین منظور باید در رابطه با علت خرید این تجهیزات از چین توضیح مفصلی به کمیته کنگره ارسال شود. در موارد دیگر فقط رییس سازمان اطلاعات آمریکا از اختیارات کامل در این خصوص برخوردار است.
 
هوآوی یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی جهان که در راس این لیست قرار گرفته است، در نخستین واکنش با صدور بیانیه‎ای اعلام کرد: مجازات هوآوی بر اساس «قانون اختیارات دفاعی سال مالی ۲۰۱۹» و اجرای این قانون بدون هیچ سند و مدرکی برای اثبات اقدامات نادرست هوآوی، مصداق ایجاد موانع تجاری است.
 
به گزارش ایبِنا، در این بیانیه آمده است: این اقدام هیچ فایده‎ای برای حفاظت از امنیت شبکه و سیستم‎های مخابراتی آمریکا ندارد و نهایتاً به آن دسته از کاربران آمریکایی که در روستاهای این کشور از تجهیزات هوآوی استفاده می‎کنند آسیب خواهد رساند.