٢٣ تا ٤٠‌ درصد مردم زیر خط فقر مطلق
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  این روند افزایشی در ‌سال ٩٨ هم ادامه خواهد یافت. گزارش ‌سال ٩٦ می‌گوید، ضریب جینی در این‌ سال با اندکی بهبود از ٤٠٤٥ /٠ واحد در‌ سال ۹۵ به ٤٠٠٨ /٠ واحد در‌ سال ۹۶ رسیده بود و حالا گزارش‌ها حاکی از افزایش این شاخص است. جزییات آماری بیشتری از این شاخص در دسترس نیست و آن‌چه وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر کرده، در حد همین چند عدد است.
 
این آمار زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که آن را در کنار گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس قرار دهیم. گزارشی که نشان می‌داد «در ‌سال ٩٦، حدود ١٦‌درصد از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق قرار داشته و در سال ٩٧ با سناریوهای مختلف برای وضع درآمدی خانوار، ٢٣ تا ٤٠‌درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق رفته‌اند» آماری که نشان می‌داد‌ درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق در‌ سال ٩٧ نسبت به ‌سال ٩٦، در سناریوی خوشبینانه ٥/١ برابر و در سناریوی بدبینانه ٥/٢ برابر شده است.
 
گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌گوید، شکاف درآمدی بیشتر شده و قرارگرفتن آن در کنار گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد در یکی‌ دو‌سال اخیر، شرایط طبقات پایین جامعه بدتر شده. به عبارتی، در یکی ‌دو‌سال گذشته فقرا در ایران فقیرتر شده‌اند.