اقتصاد در ترامپ‌آباد
 جایزه کنایه‌آمیزترین تعریفی که تا به حال از دونالد ترامپ شده، می‌رسد به میک مولوانی رئیس کارکنان کاخ سفید که اخیرا پیش‌بینی کرد او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ پیروز می‌شود چون «مردم به کسی که دوستش ندارند اما به دردشان می‌خورد رای می‌دهند».
 
ترامپ غیرمحبوب‌ترین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که قرار است دوباره در انتخابات نامزد شود. اما مولوانی گمان می‌کند آمریکایی‌ها دوباره به هر حال به او رای خواهند داد چون: نرخ بیکاری به کم‌ترین سطح خود در پنجاه سال اخیر آمریکا رسیده، دستمزدها رو به افزایش هستند و رشد اقتصادی بالای سه درصد است. یک نظرسنجی که توسط سی‌ان‌ان انجام شده نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها از نحوه مدیریت اقتصاد توسط دولت ترامپ راضی هستند.
 
این شرایط به شدت دموکرات‌ها را نگران کرده. البته احتمالش وجود دارد که تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰، شرایط جدیدی بر اقتصاد آمریکا حکم‌فرما شود چون جنگ تجاری آمریکا با چین حتما اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تازه رشد اقتصاد جهانی هم کند شده. اما آنچه که احتمال بیشتری دارد این است که احیای اقتصاد آمریکا که از زمان دولت اوباما شروع شد همچنان به نفع ترامپ عمل کند و مدت طولانی‌تری ادامه بیابد؛ هرچند که ترامپ در آن نقش نداشته.
 
اما اینجا یک نکته ظریف وجود دارد: بین نظر کلی آمریکایی‌ها درباره اقتصاد و نظر آنها درباره وضعیت اقتصادی خودشان تفاوت زیادی هست. این تفاوت در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده چون هرچه اقتصاد بیشتر رشد کرده، مردم بیشتر متوجه دردسرهای مالی شدید خودشان شده‌اند.
 
این معنی‌اش این است که آمار رسمی اقتصاد به بحث‌هایی که خانواده‌ها سر میز غذا درباره وضعیتشان دارند شبیه نیست. تجربه ثابت کرده که بحث‌های سر میز غذا را نباید دست‌کم گرفت و رای خیلی از مردم به آنها وابسته است. نظرسنجی اخیر واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی نیوز نشان داد که بیش از ۸۰ درصد طرفداران دموکرات‌ها و ۶۶ درصد طرفداران نامزدهای مستقل‌ معتقدند که نظام اقتصادی آمریکا به سود آنهایی که در قدرت هستند عمل می‌کند، نه به سود مردم. جالب اینجاست که حتی یک‌سوم از طرفداران جمهوری‌خواهان هم چنین نظری داشته‌اند.
 
درست است که الان آمریکایی‌های بیشتری شغل دارند، اما دستمزدی که آنها می‌گیرند در مقایسه با نرخ تورم بالا نرفته است و شبیه دستمزدی است که در سال ۲۰۱۵ نصیب نیروی کار می‌شد. از سوی دیگر تعدیل نیرو به شدت در جریان است. یک نمونه بزرگ اخیرش شرکت ای‌تی اند تی بود که روسایش قول داده بودند با کاهش مالیات‌های شرکتی در آمریکا فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد خواهند کرد. اما اتفاقی که درنهایت افتاد این بود که آنها عذر ۲۳ هزار نفر از نیروهایشان را خواستند. وضع معاش بسیاری از خانوارهای آمریکایی هم به رغم آمار درخشان اقتصادی اصلا بهبود پیدا نکرده است.
 
در همین میان، هزینه تحصیلات، مراقبت از بچه‌ها، مسکن و خدمات درمانی به شدت در آمریکا بالا رفته. ترامپ اصلا برای مقابله با این وضع گامی برنداشته و حتی باعث بدترشدنِ اوضاع هم شده. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکا با بار سنگین وام‌های تحصیلی مواجه‌اند و تامین مسکن هم برای جوانان کاملا سخت‌تر از گذشته شده؛ به طوری که تعداد بیشتری از آنها در مقایسه با گذشته در خانه والدینشان زندگی می‌کنند و استقلال و ازدواج را به تاخیر می‌اندازند. با این وجود ترامپ سیاست‌هایی را در پیش گرفته که مسکن را گران‌تر و غیرقابل دسترس‌تر می‌کند. هزینه متوسط گذاشتن بچه در مهدکودک هم به شدت بالا رفته و بخش مهمی از درآمد والدین را می‌خورد.
 
وضع بیمه درمانی هم که بسیار بد است. فقط در همین سال گذشته میلادی تعداد آمریکایی‌های بی‌بیمه ۳۰.۴ میلیون نفر بود که نسبت به سال قبلش ۱.۱ میلیون نفر افزایش نشان می‌داد. سیاست ترامپ در این خصوص به شدت ضربه‌زننده بوده چون او اصرار داشته که برنامه اوباما برای بیمه همگانی‌تر را لغو کند. آمار در مورد بیمه درمانی امریکا درواقع برای سایر جهانیان عجیب است. طبق آمار گالوپ، آمریکایی‌ها سال گذشته میلادی ۸۸ میلیارد دلار برای تامین هزینه‌های درمانی‌شان وام گرفتند و یکی از هر چهار نفر که مشکل پزشکی داشت به خاطر هزینه بالا از سر زدن به دکتر پرهیز کرد. جالب این است که در تگزاس که به عنوان ترامپ‌آباد شناخته می‌شود اوضاع حتی بدتر است. یک‌چهارم از افراد بالغ در تگزاس هیچ بیمه درمانی ندارند.
 
اما نکته مهم درباره آینده آمریکا این است که مناطق غیرشهری آمریکا از جنگ‌های تجاری ترامپ به شدت آسیب دیده‌اند. درآمد کشاورزان آمریکایی در سه ماهه اول امسال ۱۲ میلیارد دلار کم شده و با ادامه تنش‌ها، این وضع بدتر هم خواهد شد.
 
خلاصه اینکه مولوانی فکر می‌کند «مردم به کسی که دوستش ندارند اما به دردشان می‌خورد رای می‌دهند». اما ترامپ حتی به درد بهبود وضع زندگی مردم آمریکا هم نمی‌خورد. تنها راهی که ممکن است او در انتخابات ۲۰۲۰ باز رای بیاورد این است که به گول‌زدن مردم و پرت‌کردن حواس آنها ادامه بدهد./
 
آینده نگر/ منبع: گاردین