تجارت رو به زوال است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،صندوق بین‌المللی پول معتقد است جنگ تجاری رشد اقتصادی چین را تهدید می‌کند و فشار برای پیدا کردن یک راه‌حل کاملاً واضح است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
صندوق بین‌المللی پول دو اقتصاد بزرگ جهان را تشویق می‌کند که هرچه سریع‌تر این جنگ تجاری تشدید شده را عادلانه حل کنند. در گزارشی که روز جمعه توسعه گروه صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، آن‌ها توصیه کردند توافقی جامع در تجارت می‌تواند از تضعیف سیستم بین‌المللی جلوگیری کند.
 
جین زونگشیا، مدیر اجرایی چین در صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: چین و شرکای اقتصادی‌اش باید همکاری سازنده داشته باشند تا اختلافات خود را در چارچوب توافق چندجانبه مبتنی بر قوانین حل کنند. آن‌ها باید تلاش‌های مشترکی برای اصلاح WTO و رویکرد برد-برد انجام دهند. این موضوع نه‌تنها برای چین و ایالات‌متحده بلکه برای کل جامعه بین‌المللی خوب است.
 
این گزارش به پیش‌نویس‌های مربوط به تعرفه‌ها برای اقتصاد چین پرداخته است. مدیران این صندوق تأکید کردند که چین از باز شدن بیشتر اقتصاد و اصلاحات دیگر که موجب تقویت رقابت می‌شود، سود خواهد برد.
 
طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2018 به 6.6 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به 6.2 درصد برسد. البته چین با محرک‌های اقتصادی که برنامه‌ریزی کرده قرار است اعمال تعرفه‌ها در مورد 200 میلیارد دلار از کالاهایش را جبران کند. به گفته صندوق بین‌المللی پول تنش‌های تجاری به‌ناچار اقتصاد چین را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما این تأثیر قابل مدیریت است.
 
 
 
*شواهد کمی از مداخله ارزی وجود دارد
 
جنگ تجاری که هفته گذشته شدت گرفت، چین هم اعلام کرد که به‌تلافی تعرفه‌های جدید امریکا، خرید محصولات کشاورزی از این کشور را متوقف می‌کند. چین همچنین اجازه داد یوان در برابر دلار کاهش یابد که از سال 2008 تابه‌حال در این سطح دیده نشده بود. دولت ترامپ هم در ادامه این اقدام چین، پکن را به «دست‌کاری ارزی» متهم کرد.
 
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید شواهد کمی از مداخله ارزی وجود دارد. اما نیاز است تا شفافیت بیشتری درباره سیاست‌های ارزی وجود داشته باشد. بااین‌حال برخی از مدیران خواستار افشای مداخلات ارزی توسط چین شدند.
 
روز جمعه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا اعلام کرد که دولت امریکا دیگر با هوآوی، غول مخابراتی چین تجارت نخواهد کرد. امریکا در ماه می به دلیل نگرانی از امنیت ملی، هوآوی را در لیست سیاه قرار داده بود.
 
ترامپ هفته گذشته با اعلام اعمال تعرفه‌های 10 درصدی روی کالاهای چینی به ارزش 300 میلیارد دلار رسماً به آتش‌بس با چین خاتمه داد و ادعا کرد چین آن‌طور که وعده داده بود کالاهای کشاورزی امریکا را خریداری نکرده است.
 
این خبر موج شوک را به بازارهای مالی انتقال داد به‌طوری‌که باعث شد شاخص S&P 500 روز دوشنبه، بدترین روز سال خود را سپری کند.
 
به گفته صندوق بین‌المللی پول، در صورت عدم دستیابی به توافقی جامعه و بادوام وضعیت بازارها بیشتر از این به هم می‌ریزد. عدم اطمینان در چشم‌انداز بلندمدت و کوتاه‌مدت همچنان دیده می‌شود. با ادامه این روند،‌ ممکن است دسترسی چین به بازارهای خارجی و فناوری به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.