کتاب «حسابداری ابزارها و عقود مالی اسلامی» به کتابخانه بورس رفت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دین مبین اسلام، عدالت را یکی از مهم‌ترین اصول و لازمه سعادت بشر دانسته و این موضوع را در تمامی ابعاد زندگی بشری مورد تأکید و بررسی فراوان قرار داده است. یکی از مهم‌ترین ابعاد متأثر از عدالت، حوزه اقتصادی است.
 
 عدالت اقتصادی به معنای مراعات حقوق فردی در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است. این هدف، هنگامی به طور کامل محقق می‌شود که هر یک از افراد جامعه به حق خود از ثروت و درآمدهای جامعه دست یابند. بخشی از برنامه اسلام به حوزه مالی و عدالت اقتصادی اختصاص یافته است و قوانین و الزاماتی در راستای تحقق عدالت و افزایش رفاه اقتصادی وضع شده‌اند.
 
یکی از راهکارهای اسلام برای برقراری عدالت اقتصادی، پرداخت زکات است. رویکرد دیگر ممنوعیت رباست. دین اسلام در راستای برقرای عدالت و مساوات هر چه بیشتر در حوزه اقتصادی، بهره را منع و روش ها و عقودی را برای تسهیل امور اقتصادی اسلامی وضع کرده است.
 
رهنمودهای اسلامی مذکور باعث ایجاد تغییراتی در بانکداری اسلامی در مقایسه با بانکداری مرسوم شده و در ادامه موجب بروز چالش هایی نیز در زمینه حسابداری مورد نیاز معاملات شرعی شده است. در ایران قانون بانکداری اسلامی در سال ۱۳۶۲ به تصویب رسید در نتیجه مانند سایر کشورهای اسلامی، نیازمند حسابداری مناسب است.
 
کتاب «حسابداری ابزارها و عقود مالی اسلامی» تألیف ساسان مهرانی، غلامرضا کرمی و علیرضا رام روز در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات سمت در ۱۸۸ صفحه منتشر شده است.
 
فصل اول کتاب ضمن معرفی حسابداری اسلامی به تشریح مبانی و لزوم حرکت به سمت حسابداری اسلامی و آیین رفتار حرفه‌ای در حسابداری اسلامی می‌پردازد.
 
فصل دوم به گزارشگری مالی نهادهای مالی اسلامی و چالش‌های حسابداری اسلامی، و فصل سوم به معرفی عقود مشارکتی، حسابداری عقود مضاربه و مشارکت می پردازد. فصل چهارم به عقود مبادله ای و حسابداری مربوط به آنها و فصل پنجم به حسابداری سرمایه گذاری در اوراق بهادار اسلامی (صکوک)، معرفی بازار سرمایه اسلامی و نقش و اهمیت بورس اختصاص دارد. در نهایت فصل ششم حسابداری زکات در شرکت‌ها و نهادهای مالی اسلامی را تشریح می‌کند.
 
این کتاب اخیراً به مجموعه کتاب‌های کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار افزوده شده است. این کتابخانه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید، سرمایه‌گذاران و سایر علاقمندان آغاز کرد.
 
سیر توسعه و تکمیل منابع طی سال‌های پس از آن در راستای تبدیل این کتابخانه به تخصصی‌ترین مرکز مورد مراجعه محققان و علاقمندان به بازار سرمایه تداوم یافت. ماحصل این تلاش گردآوری بیش از ۵۵۹۷ عنوان کتاب انگلیسی (نسخه چاپی و الکترونیکی)، ۴۵۲۹ عنوان کتاب فارسی، ۲۳۳۰ عنوان پایان‌نامه فارسی و انگلیسی مرتبط با حوزه‌های بازار سرمایه، ۶۴ عنوان نشریه تخصصی و ۶۲۴۶ عنوان مقاله فارسی و انگلیسی در نرم‌افزار جامع کتابخانه شد، همچنین مجموعه نرم‌افزارهای نور شامل ۸۱ مجموعه آثار نویسندگان برتر اسلام و ایران در دسترس محققان قرار گرفته است.
 
 علاقه‌مندان جهت جستجو در منابع کتابخانه می‌توانند به سایت http://lib.seo.ir/faces/home.jspx مراجعه کرده و یا با شماره تلفن های ۱۶۲-۸۴۰۸۳۱۶۱ تماس بگیرند.
 
 آدرس کتابخانه: میدان ونک خیابان ملاصدرا نرسیده به پل کردستان پلاک ۲۷ ساختمان شماره ۲ سازمان بورس.