حذف ۴ صفر حتی هزینه چاپ اسکناس را هم کاهش نمی‌دهد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان در برنامه تیتر امشب گفت:حذف 4 صفر از دیرباز مطرح بوده است و جدیدا از طرف بانک مرکزی به دولت ارائه شد و در حال حاضر تورم لجام گسیخته در کشور وجود دارد و باید دید آیا این کار در تورم تاثیر خواهد گذاشت‌ یا خیر؟ چون در کشور ما نرخ اقلام سوختی بین 3 تا 4 و نیم درصد در سال بر افزایش تورم تاثیر گذار است همچنین نوسانات شدید نرخ ارز در تورم اثر گذار است بنابراین حذف 4 صفر از پول ملی اولویتی برای اقتصادی کشور مانیست.
 
وی افزود: اولویت اقتصادی کشور ما در شرایط فعلی تورم و تولید ملی است و همه اولویت‌ها باید به تولید ملی اختصاص داشته باشد بنابراین در این شرایط اقتصادی و تحریم تعجب آور است که اولویت را بر حذف 4 صفر قرار داده اند.
 
وی تصریح کرد: اگر 10 هزار ریال را یک تومان در نظر بگیریم شاید از نظر حسابداری سیستم بانکی فقط هزینه‌های چاپ اسکناس را کم خواهد کرد، ولی آیا این هزینه‌ها جزء اولویت‌های اقتصاد اول کشور است؟
 
حکیمی پور افزود: تمرکز 84 کشور توسعه یافته بر نظام مالیاتی و نرخ سود بانکی بوده که بسیار در تحولات کشورشان تاثیر گذار بوده است و اگر مشکل اقتصادی نداشتیم، رکود و تورم نبود می‌توانستیم حذف 4 صفر را در اولویت قرار دهیم، اما در شرایط فعلی این کار در آداب و رسوم متداول و فرهنگ اقتصادی فعلی مردم تاثیر زیادی خواهد گذاشت و از نظر فرهنگ سازی نیز زمان بر خواهد بود.
 
وی گفت: این کار موجب سردرگمی و بدبینی مردم جامعه خواهد شد بنابراین برای برنامه‌های اقتصادی نیاز به اعتماد عمومی مردم نیز هست.
 
حکیمی پور افزود: جای تاسف دارد که بانک مرکزی و وزارت اقتصادی که طرح را ارائه داده اند از این طرح دفاعی نکرده اند.
 
وی تصریح کرد: در هر اقتصادی وقتی چالش‌هایی ایجاد می‌شود باید اولویت‌هایی قرار داد بنابراین در شرایط فعلی اعضای کمیسیون اقتصادی به شرایط جامعه و اولویت‌های اقتصادی نیز توجه داشته باشند.
 
حکیمی پور افزود: توقع ما از مجلس این است که همراه با دولت ابتدا مشکلات اصلی مردم از جمله اشتغال و معیشت را در اولویت قرار دهند.
 
وی گفت: تجربه ترکیه در این باره به دلیل متفاوت بودن ساختار سیاسی و نظام حکومتی با ما فرق می‌کند.
 
حکیمی پور افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی نیز سالهاست مطرح است و تنها کاری که انجام شده فقط تغییر رئیس کل بانک مرکزی بوده است.
 
حسین درودیان کارشناس مسائل اقتصادی دیگر مهمان برنامه درباره حذف 4 صفر از پول ملی گفت: فارغ از اولویت در ابتدا باید به هدف و آورده این کار توجه کنیم.
 
وی افزود: فلسفه اصلی حذف صفر در سهولت و آسانی محاسبه است. یکی از فواید نیز صرفه جویی در چاپ اسکناس است، ولی این درست نیست، چون صفر‌ها که هزینه‌ای در چاپ اسکناس ندارد.
 
درودیان تصریح کرد: در کشور‌های دیگر وقتی تورم کم می‌شود یا دوره‌های تورمی به پایان می‌رسد حذف صفر از پول ملی انجام می‌شود، اما در کشور ما که تورم هنوز وجود دارد نمی‌توان با یک عامل روانی تورم را از بین برد.
 
وی افزود: این کار تغییر و گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد کرد و سیاست اقتصادی هم نیست در حقیقت این کار درحد و اندازه لایحه هم نیست.
 
درودیان گفت: طراحان این امر نیز می‌دانند این مسئله (حذف 4 صفر) از جمله مسائل کلیدی کشور نیست و در شرایط تورم فعلی کشور باید فشاری که به اقشار ضعیف جامعه وارد می‌شود را در نظر بگیریم.
 
وی افزود: تدابیر دوره گذار با تدابیر دوره تثبیت متفاوت است و در شرایط فعلی حتی طراحی‌هایی که برای دوره تثبیت می‌تواند خوب باشد بدین معنی است که تدابیری که اولویت نیست جای بایسته‌ها و اولویت دار را خواهد گرفت.
 
درودیان گفت: در هیچ جای دنیا هیچ تحولی و تغییرات مهم با جبر قانون بوجود نیامده است بنابراین اگر دولت اراده کاری را نداشته باشد با الزام قانونی نمی‌توان او را وادرا به کاری کرد.
 
به گزارش تسنیم، وی افزود: در کشور ما مواجه با فقر حرکتی هستیم بنابراین حذف 4 صفر زاییده اینچنین ذغدغه هاست.