ارزهای دیجیتال، رسما بررسی می شوند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ارزهای دیجیتال درحال تبدیل شدن به ارزهای جهانی است. البته که احتمالا هنوز هم سازو کار آن برای عده ای عجیب و غریب و غیرواقعی به نظر می رسد، اما ارزهای دمزنگاری شده، جهان را تغییر داده است.  
 
بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و دیگر ارزهای مجازی در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی هم‌زمان با بحران مالی در امریکا و افت ارزش دلار در بازار جهانی ایجاد شد و به عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و واحد مبادله مورد استفاده قرار گرفت. نوسان‌های ‌‌‌‌‌‌زیاد ارزش بیت کوین در سال‌های اخیر باعث شد تا این ارز به مرکز توجه رسانه‌های ‌‌‌‌‌‌دنیا تبدیل شود‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آمارها نشان داده است سرمایه‌گذاری‌های ‌‌‌‌‌‌زیادی در بازار بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌انجام شده است و افراد زیادی برای حفظ ارزش دارایی‌های ‌‌‌‌‌‌خود به این بازار روی آورده‌اند‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همین دلیل است که مطالعه در مورد این بازار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌اهمیت دوچندان پیدا کرده است.
 
در ایران البته با کمی تاخیر بیت کوین وارد شد و مردم وارد عمل شدند. اما امسال به نظر می رسد همزمان با افزایش مصرف برق، دولت به صرافت نظام مند کردن ارزهای دیجیتال برآمده است. از همین رو، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، گفت: سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می شود. به گفته همتی در آینده نزدیک موضوع ارز دیجیتال در دولت مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
 
هم‌اکنون در سرتاسر جهان ۵ تا ۱۰ میلیون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده‌کننده از انواع ارزهای مجازی در دنیا وجود دارد و از نظر کارشناسان این وسعت استقبال و استفاده از این نوع تازه از ارزها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌چیزی شبیه معجزه‌ای بزرگ در عرصه اقتصادی دنیا است.
 
بیت کوین اولین نوع از پول‌های مجازی بود که مورد استقبال قرار گرفت و سازوکار استفاده از آن مانند دیگر ارزهای مجازی است. بیت‌کوین‌ها ارزهای قانونمندی نیستند و امکان قانونمند کردن آنها به دلیل سهولت استفاده و انتقال آنها وجود ندارد. طراحی بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به عنوان یک سیستم اقتصادی کاری بسیار انقلابی و متفاوت است و همین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باعث شده است تا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه اقتصاددانان به عملکرد آنها جلب شود‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارکرد عیان و سودمندیِ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده از ارزهای مجازی است که اقتصاددانان را تشویق می‌کند این ساختار بی‌نظیر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. اما به هرحال بیت کوین محبوب ترین و پرکاربردترین ارز مجازی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و امروزه سهم زیادی از فعالان در این بازار، تمایل به خرید و فروش بیت کوین دارند. همین مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سبب شده است تا تاثیر این ارز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در جهان افزایش یابد.
 
در سال ۲۰۱۷ ارزش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازاری بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در اقتصاد دنیا بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بود و نقدینگی آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌از تمامی سهم‌های ‌‌‌‌‌‌موجود در بازار سهام دنیا بالاتر بود.