استحکام ساختار مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران،‌ در حالی که رشد فزاینده مطالبات غیرجاری یکی از معضلات اصلی بانک‌های تجاری کشور است و برخی از آن تحت عنوان «آوار مطالبات غیرجاری بر سر نظام بانکی»یا دارایی‌های فریز شده بانک‌ها، یاد می‌کنند اما در این میان بانک‌های قرض‌الحسنه، وضعیت متفاوتی دارند. در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی، ۹۷ صدم درصد است، یعنی میزان مطالبات غیرجاری این بانک کمتر از یک درصد می‌باشد. این عدد در حالی است که در سال ۱۳۹۷ وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی مواجه شد و بسیاری از دریافت کنندگان تسهیلات از بانک‌های تجاری در بازپرداخت اقساط خود دچار مشکل شدند. اما میزان مطالبات غیرجاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نسبت به کل تسهیلاتی که این بانک پرداخت کرد، در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ با کاهش ۳ دهم درصدی همراه بود.
 
از سوی دیگر بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانکی تجاری نیست و سوددهی به سهامداران، اولویت این بانک محسوب نمی‌شود و علی‌رغم این که تسهیلات پرداختی این بانک با نرخ کارمزد بین صفر الی ۴ درصد می‌باشد اما صورت‌های مالی آن نشان می‌دهد این بانک با مدیریت بهینه هزینه‌های سربار و مدیریت هزینه‌های اداری و تشکیلاتی و کاهش بهای تمام شده عملیات بانکی، موفق به شناسایی ۲ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال سود شده است.
 
کسب این میزان سود در حالی است که بدهی بانک قرض‌الحسنه مهرایران به سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ با کاهش ۸۵ درصدی همراه بود و به عدد ۲۲۳ میلیارد ریال کاهش یافت. میزان بدهی بانک به سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال ۱۳۹۶ یک میلیون و ۵۱۷ هزار و ۶۷۲ ریال بود.
 
رشد درآمدهای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در کنار مدیریت هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، کاهش مطالبات غیرجاری و کاهش بدهی‌های این بانک به سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری، گویای استحکام وضعیت و ساختار مالی این بانک حتی در شرایط دشوار کنونی اقتصاد کشور است.
 
این موفقیت‌ها از جمله کاهش مطالبات غیرجاری و کنترل هزینه‌های اداری و تشکیلاتی و هزینه‌های سربار در حالی به دست آمده است که میزان فعالیت عملیاتی این بانک با جهشی بزرگ همراه بوده است.  مجموع تعداد تسهیلات پرداختی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ۷۵۲ هزار در سال ۱۳۹۶ به عدد یک میلیون و ۲۳۰ هزارفقره تسهیلات افزایش یافت. همچنین مجموع مبالغ تسهیلات پرداختی نیز با جهشی نزدیک به ۵۹ درصد همراه بود.
 
از دیگر نکات قابل توجه درخصوص عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، جهش در سپرده‌های مشتریان این بانک بود. بانک قرض‌السنه مهر ایران به دلیل ماهیت غیرتجاری خود کاری دشوار برای رقابت با بانک‌های تجاری در جذب سپرده‌ها دارد. زیرا سودی به سپرده‌های مشتریان پرداخت نمی‌کند. اما رشد بانک در جذب سپرده‌ها و کسب سهم بیشتری از بازار نیز قابل توجه بوده است. میزان سپرده‌های مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پایان سال ۱۳۹۶ عدد ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بود که این عدد در پایان سال ۱۳۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت که گویای رشد ۵۵ درصد سپرده‌های مشتریان در این بانک است.