واکنش بازارهای مالی به توقیف نفتکش انگلیسی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،عصر دیروز یگان شناوری سپاه یک فروند نفتکش انگلیسی را به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و به علت رعایت نکردن قوانین بین‌المللی توقیف کرد. این اقدام در کنار اسنادی که سپاه برای رد ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن یک پهپاد ایرانی در هفته گذشته منتشر کرده بود، داغ‌ترین خبرهایی بود که ظرفیت اثرگذاری بر بازارهای مالی را داشت و در همان ابتدا به رشد نسبی قیمت جهانی نفت دامن زد.
 
از همان زمانی که خبر توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز روی خط رسانه‌ها رفت، این اقدام به پاسخ حقوقی ایران به رفتار نادرست انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایرانی گریس 1 در تنگه جبل‌الطارق بازتاب پیدا کرد. نفت‌کشی که 15 روز پیش به بهانه دور زدن تحریم‌های یک پالایشگاه سوری توقیف شده بود و باوجود روشنگری ایران درباره عدم تخلف این نفتکش، توقیف آن همچنان ادامه پیدا کرده است.
 
عصر دیروز، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر روز جمعه، ۲۸ تیر 1398، یک فروند نفتکش انگلیسی به نام stena impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
 
کمتر از یک ساعت پس از صدور این اطلاعیه، شایعه توقیف یک نفتکش انگلیسی دیگر با نام المصدر نیز در فضای مجازی منتشر کد که البته این بار مقامات نظامی ایران سریعاً تکذیب کردند.
 
صعود جزئی قیمت جهانی نفت از کف قیمتی
 
پیرو این اتفاقات، قیمت جهانی نفت در آخرین ساعات از بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت و قیمت هر بشکه نفت برنت با نوسان 2.4 درصدی، از 62.15 دلار تا 63.66 دلار رشد کرد اما باز هم نتوانست از روند نزولی کوتاه‌مدت خارج شود و عاقبت روی قیمت 63.13 دلار به کار خود پایان داد.
 
در حقیقت واکنش بازار جهانی نفت به ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، از جنس همان واکنش‌هایی بود که پیش‌ازاین به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق و انهدام پهپاد آمریکایی توسط ایران نشان داده شده بود و فقط توانست قیمت‌های جهانی نفت را کمی از کف قیمتی بالاتر بیاورد.
 
هیجان مبهم فعالان بازار سرمایه
 
در اولین جلسه معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، فعالان این بازار که سه‌شنبه هفته گذشته ریزش سهمگین 7 هزار واحدی را تجربه کرده بودند با هیجان مبهم وارد گود بازار شدند اما در شرایطی که شاخص کل بورس تهران در سایه معاملات مثبت برخی از شرکت‌های بزرگ توانسته بود به رشد حدود 600 واحدی دست پیدا کند، افزایش فشار فروش در بازار باعث شد به‌تدریج رشد شاخص کل کم و کمتر شود و تا لحظه تنظیم این گزارش کل مسیر رفته را برگردد و به 58 واحد برسد.
 
نقطه قابل‌تأمل در معاملات امروز بازار سرمایه این بود که تا لحظه تنظیم این گزارش برخی از مؤثرترین نمادها در رشد و ریزش شاخص کل که اغلب با معاملات دستور به یدک‌کش‌های شاخص تبدیل می‌شدند نیز در بازه منفی معامله شدند و به ریزش شاخص کمک کردند.
 
درمجموع فعالان بازار سرمایه جلسه معاملاتی امروز را با هیجانی ابهام‌آلود آغاز کردند و واکنش قابل‌توجهی به ریسک‌های احتمالی توقیف نفت‌کش در تنگه هرمز نشان ندادند.
 
نگاه دلار به بالا
 
به نظر می‌رسد توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز و بالا گرفتن تنش ایران و انگلیس در ماجرای توقیف نفتکش‌ها، به مذاق بازار ارز خوش آمده و تمایل این بازار به رشد قیمت افزایش یافته است اما برخی از فعالان بازار ارز معتقدند رشد قیمت دلار و یورو در گشایش بازار امروز به‌واسطه دخالت بانک مرکزی بوده و مابقی ارزها در بازار با افت قیمت مواجه بوده‌اند.
 
به‌هرحال در شرایطی که قیمت دلار با ریزش قابل‌توجه در هفته‌های اخیر به حوالی 11 هزار و 500 تومان رسیده، در جریان معاملات امروز بازار ارز، نماگرهای تابلوی صرافان سبز شد و قیمت دلار و یورو به ترتیب 1.74 و 1.49 درصد افزایش یافت.
 
البته در گشایش بازار ارز، قیمت دلار در شبکه صرافی با 50 تومان کاهش نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه گذشته معامله شد اما سریعاً این افت جبران شد و هر دلار آمریکا با 200 تومان افزایش قیمت، روی 11 هزار و 700 تومان ایستاد.
 
سکه و طلا؛ نوسانی و نامطمئن
 
امروز هر گرم طلای 18 عیار در بازار تهران با 0.49 درصد کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه، 391 هزار و 300 تومان معامله شد و از میان مسکوکات نیز به‌جز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد جزئی مواجه شد، تغییر قیمت مابقی مسکوکات منفی بود.
 
در معاملات امروز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود 10 تا 20 هزار تومان بالاتر از 4 میلیون تومان معامله شد اما مابقی مسکوکات با افت 10 تا 20 هزارتومانی معامله شدند.