سیگنال های غلط عامل تشدید رفتارهای هیجانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سید ابراهیم عنایت، مدیرعامل سرمایه گذاری سپه، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بازار سرمایه پس از هر رشدی به اصلاح احتیاج دارد. طی ماه های گذشته بارها با رشد ۵ هزار واحدی شاخص مواجه بوده ایم، بنابر این اصلاح حدود هفت هزار واحدی نباید مساله ای فاجعه آمیز یا غیر عادی تلقی شود. در واقع هفته گذشته افت و خیز شاخص رویدادی طبیعی بود  و اتفاقا به تقویت روند صعودی بازار نیز کمک می کند.
 
مدیرعامل سرمایه گذاری سپه، افت ۲ تا سه درصدی شاخص در یک روز را سقوط یا حتی ریزش ندانست و یادآور شد: این مساله در بازارهای جهانی همواره رخ می دهد و ممکن است شاخصی در یک روز بیش از دو یا سه درصد رشد یا کاهش داشته باشد و این به معنای سقوط بازار و تمام شدن همه چیز نیست. ما چطور توقع داریم که شاخص از ۹۰ هزار به ۲۵۰ هزار برسد اما در یک روز اگر ۵ الی ۶ هزار واحد کاهش پیدا کند فکر کنیم که فاجعه ای رخ داده است. در حالی که شاخص بازار اکنون در رقمی حدود ۲۵۰ هزار واحد است، اصلاح هفت هزار واحدی شاخص به هیچ وجه نمی تواند سقوط شاخص تلقی شود و رویدادی طبیعی است.
 
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رشد شاخص بورس تهران طی دو سال گذشته بی سابقه بوده و این شرایط در دنیا بی نظیر است، از برخی رفتارهای غیر حرفه ای انتقاد کرد و افزود: نباید در مواردی که شاخص رفتار طبیعی اصلاحی خود را در پیش می گیرد از اصطلاحاتی همچون «سقوط شاخص» و «ریزش شاخص»  استفاده کرد؛ چرا که این اصطلاحات نه تنها علمی نیست، بلکه باعث ارسال سیگنال غلط به سهامداران و سبب تشدید واکنش منفی و بروز رفتارهای هیجانی می شود.
 
وی به سهامداران بورسی توصیه کرد در بازار سرمایه با صبر و تحلیل داد و ستد کنند و ادامه داد: چنانچه سهامداری سهمی را با تحلیل بنیادی انتخاب کرده باشد دلیلی برای هیجان زدگی پس از انتشار سیگنال غلط ندارد. بر این اساس باید رویه ای منطقی پیشه کند و با خویشتن داری از رفتار هیجانی پرهیز کند تا سبب متضرر شدن خود و دیگران نشود.
 
حساسیت بورس ما نسبت به اخبار سیاسی بی دلیل است
 
سید ابراهیم عنایت با اشاره به اینکه جامعه ما نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی بیش از حد حساس است، افزود: این ویژگی یکی از معایب بورس ما است. متاسفانه ما در داد و ستد سهام به اخبار سیاسی ضریب بیش از اندازه می دهیم.
 
وی یکی دیگر از مسائل پیش روی بازار سهام را کاهش نرخ ارز دانست و گفت: نرخ ارز آزاد  به ارز نیمایی نزدیک می شود که خوشبختانه این یک امر خیلی خوب است و کمک می کند که نرخ رسمی و یکسانی را در سراسر کشور داشته باشیم. کشور از ارز چند نرخی بدترین لطمات را می خورد و صرفا فرصتی برای رانت خواری ایجاد می کند. بنابراین کاهش نرخ ارز و نزدیکی آن به قیمت نیمایی یک رویداد مثبت اقتصادی است.
 
مدیرعامل سرمایه گذاری سپه با تاکید بر اینکه باید به هر موضوعی تنها به اندازه خودش بها بدهیم، افزود: همه چیز را منطقی و واقع گرایانه ببینیم. شرکت ها با نرخ نیمایی نیز سود خوبی خواهند داشت و چیزی از سود آنها کم نمی شود. ضمن این که سود نیمایی از یک سری جهات ریسک پایین تری دارد.
 
سید ابراهیم عنایت افزود: متاسفانه سرمایه گذاران فکر می کنند باید به هر خبری واکنش نشان دهند. باید برای تصمیم گیری همه چیز را در نظر بگیریم و بی دلیل بازار را برای یک خبر تحت تاثیر قرار ندهیم.
 
شرایط بنیادی بازار سرمایه خوب است
 
وی ادامه داد: واقعیت این است که بازار در مدت اخیر به شدت رشد کرد و در هفته گذشته به استراحت نیاز داشت. خوشبختانه شرایط بازار ما به لحاظ بنیادی خوب است. گزارش شرکت ها نشان می دهد عملکرد قابل قبولی داشته اند و تاکنون از حیث درآمد و سودآوری همه انتظارات را برآورده کرده اند.
 
بازار به رشد خود ادامه می دهد
 
مدیرعامل سرمایه گذاری سپه در پایان گفتگو با سنا، به چشم انداز صنایع اشاره کرد و گفت: در مجموع به نظر می رشد بازار سرمایه ما به رشد خود ادامه می دهد و البته صنایع صادرات محور به ویژه پتروشیمی ها، کامودیتی ها و صنایع فلزی در کشور ما از مزیت نسبی برخوردار هستند و به رغم تحریم ها عملکرد قابل قبولی داشته اند و بنابراین به نظر می رسد از ظرفیت بهتری برای سرمایه گذاری برخوردار باشند.