روایت بلومبرگ از سرنوشت اینستکس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای نوشت که با وجود وعده دولت‌های اروپایی برای باقی ماندن به تعهدات خود، آنها کار بسیار سختی برای حفظ روابط تجاری خود با تهران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها داشته اند.
 
بلومبرگ با اشاره به اینکه اروپایی ها از زمان اعلام تلاش خود برای راه اندازی ساز و کار مالی ویژه همکاری با ایران پیشرفت محسوسی نداشته اند افزود: اتحادیه اروپا حمایت عملی ازشرکت های خود برای همکاری با ایران در برابر تحریم های آمریکا انجام نداده است و با گذشت ۱.۵ سال از خروج آمریکا، ساز و کار اینستکس هنوزدر مراحل ابتدایی خود قرار دارد.
 
اینستکس می تواند ابزاری برای حفظ روابط با ایران بدون استفاده از دلار باشد که بدون استفاده از نظام بانکی آمریکا امکان نقل و انتقال پول با ایران را فراهم می کند. شاید روزی اینستکس برای مبادلات نفتی نیز مورد استفاده قرار گیرد اما فعلاً معاملات آن محدود به اقلام غذایی و بشردوستانه است. به هر حال ممکن است روزی اینستکس زیرساختی برای به چالش کشیدن سلطه دلار بر بازارهای جهانی باشد.
 
به گفته بلومبرگ، اروپایی ها با وجود تمایل برای حفظ برجام هنوز نتوانسته اند اقدامات خود را عملی کنند. روابط عمیق اتحادیه اروپا با آمریکا باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ آمریکایی مایل به از دست دادن بازار این کشور نباشند و پیوندهای عمیق امنیتی و نظامی اروپا با آمریکا نیز باعث شده است تا کار آنها برای کنار زدن متحد دیرینه خود بسیار سخت باشد.
 
این خبرگزاری در انتها گفته است که ناکامی اروپایی ها از تعمیق روابط با ایران می تواند باعث گسترده شدن همکاری های ایران با چین و روسیه به ویژه در قالب پروژه "جاده و کمربند" شود.