رشد شاخص‌ها در بورس‌های آسیا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، به نقل از رویترز شاخص اصلی آسیا پاسفیک به جز ژاپن ۰.۱۷ درصد رشد کرد در حالی که بازارهای چین با کاهش روبرو شدند و رشد بقیه مناطق آسیا را خنثی کردند. به این ترتیب، شاخص بلوچیپ در چین ۰.۴ درصد افت داشت و شاخص بازار کره جنوبی که بین مثبت و منفی در رفت و آمد بود، در نهایت، با ۰.۲۴ درصد رشد ساعات معاملاتی خود را به پایان رساند. در تایوان اما بازار سرمایه خنثی عمل کرد. بازار استرالیا نیز کمتر از ۰.۱ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن هم ۰.۷۴ درصد ریزش را تجربه کرد.
 
گزارش های مثبت اقتصادی که از چین منتشر شد تا حدی نگرانی سرمایه گذاران از کاهش رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد اما نتوانست اثرات مخرب جنگ تجاری آمریکا و چین را محو کند.
 
یوکینو یامادا، استراتژیست ارشد شرکت سیکیوریتیز دایوا، گفت که کاهش نرخ بهره در آمریکا می تواند بانک های مرکزی آسیا را نیز ترغیب کند تا سیاست های انبساطی در پیش بگیرند و تقاضا را تحریک کنند.
 
به گفته وی، "هنوز نمی دانیم چه انتظاری می توانیم از مذاکرات تجاری آمریکا و چین داشته باشیم اما انتظارات مبهمی شکل گرفته که ناشی از سکوت ترامپ در طول تابستان بوده است. به نظر می رسد که این موضوع تا روز ملی چین در اوایل ماه اکتبر همین طور مبهم باقی بماند."
 
به هر حال دونالد ترامپ هیچ نشانه ای از تغییر رفتار در مقابل چینی ها از خود بروز نداده و این می تواند به معنای این باشد که واشنگتن احتمالا در طول مذاکرات آتی فشار بیشتری بر طرف مقابل وارد خواهد کرد.
 
این در حالی است که، روز سه شنبه قرار است گزارش هایی در آمریکا منتشر شود که نشان از رشد سود خرده فروشی به میزان ۰.۱ درصد در ماه ژوئن دارد. اما کاهش حاشیه سود خالص در بانک سیتی گروپ نشانه ای است از ریسک هایی که نهادهای مالی با آنها دست به گریبانند.
 
همین کاهش حاشیه سود خالص منجر به کاهش قیمت سهام دیگر بانک ها نیز در بازار سهام شد، چرا که سرمایه گذاران احتمال می دهند سود بانکهای دیگر نیز با افت روبرو شود. به نظر رایان فلسمن، اقتصاد دان ارشد شرکت کامسک در سیدنی، بزرگترین ریسکی که رشد سهام را در بازارها تهدید می کند گزارش سودهای فصلی است که ممکن است ضعیف تر از حد انتظار باشند.
 
به گزارش ایبِنا، تنش های تجاری آمریکا و چین بر سوددهی شرکتهای بزرگ تاثیر به سزایی گذاشته و تقریبا اثر معافیت های مالیاتی را از بین برده است، تا جایی که بانک مرکزی نگران کندی سرمایه گذاری در کسب و کارها شده است.