بازار سرمایه روی موج هیجان؛ شاخص بورس ۷۰۳۳ واحد ریخت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شاخص کل بورس تهران به‌عنوان دماسنج اقتصاد ایران در جریان معاملات امروز 7033 واحد معادل 2.78 درصد سقوط کرد و روی رقم 246هزار و 270 واحد ایستاد. تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند وضعیت فعلی بورس بیش از آنکه بتواند بازتاب عوامل تأثیرگذاری اقتصادی یا سیاسی باشد، متأثر از موج هیجانی است که طبق معمول دامن‌گیر فعالان بازار سرمایه، خصوصاً سهامداران کم‌تجربه شده است.
 
احسان رضاپور، تحلیلگر بازار سرمایه ازجمله کسانی است که به وضعیت فعلی بازار لقب هیجانی می‌دهد و می‌گوید: آنچه به شکل‌گیری و تعمیق این هیجان منجر شده، ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر، باقی ماندن برخی ابهامات سیاسی و بین‌المللی و همچنین عبور میزان رشد اغلب سهام حاضر در بازار از میزان سودسازی شرکت‌ها در 3 ماه اخیر بوده است.
 
رضاپور با تأکید بر اینکه برخی از سهام رشدهای قبل توجهی داشتند که فراتر از عوامل بنیادی و رشد واقعی سودسازی شرکت‌ها بوده است، می‌افزاید: در این وضعیت طبیعی است که بخشی از سهامداران برای سیو سود خود دست‌به‌کار شوند و فروشنده باشند؛ اما این به معنای تمام شدن کار بازار و منتفی شدن رشد سهام در آینده نیست بلکه فقط مجالی برای اصلاح قیمتی و زمانی بازار فراهم می‌کند.
 
مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی با تائید تأثیر روانی افت قیمت دلار بر فضای بازار سرمایه، تصریح می‌کند: رسیدن قیمت دلار آمریکا از محدوده 15 هزار تومان در ماه‌های اخیر به 12 هزار تومان در شرایط فعلی، ازنظر روانی روی بازار اثرگذار است اما ازنظر بنیادی، نرخ فروش محصولات شرکت‌های بورسی هنوز پایین‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد است و به نظر نمی‌رسد حتی با تداوم افت قیمت دلار، نرخ فروش شرکت‌ها با مخاطره مواجه شود؛ پس ازنظر بنیادی بازار سرمایه ما با قیمت‌های فعلی دلار، همان سودسازی سابق را دارد و اثرپذیری آن از این مسئله بیشتر روانی است تا بنیادی.
 
او معتقد است در زوهای آینده با فروکش کردن تب برگزاری مجامع شرکت‌ها و استراحت نسبی بازار، دوباره استارت رشد بازار سرمایه زده خواهد شد اما همان‌گونه که پس از ریزش مهرماه پارسال تجربه شد، بازار به‌تدریج به سمت سهام دارای بنیاد قوی و قابلیت سودسازی شیفت می‌کند و لزوماً در موج بعدی صعود شاخص، همه شرکت‌های بورسی با رشد قیمت مواجه نمی‌شوند.
 
این تحلیلگر بازار سرمایه با پیش‌بینی افزایش استقبال بازار از خرید سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز در آینده نزدیک، می‌گوید: هم‌زمان اتفاقاتی مانند افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدیدی ارزیابی دارایی‌ها که می‌تواند به اصلاح ساختار و سودآوری آنها کمک کند، قادر است موج‌های مثبتی در بازار ایجاد کند و شرکت‌های مشمول این افزایش سرمایه را در کانون توجه قرار دهد.
 
رضاپور با تأکید بر اینکه در شرایط هیجانی توصیه می‌شود سهامداران از تصمیمات هیجانی و خریدوفروش خودداری کنند، می‌گوید: تصمیم‌های هیجانی در بورس اکثراً به زیان سهامداران تمام می‌شود و توصیه می‌شود اگر سهامداران استراتژی درست را اتخاذ کرده‌اند و به آن اعتقاد دارند، در شرایط فعلی حتی تماشای بازار را نیز فراموش کنند.
 
به عقیده او اگر شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی تداوم پیدا کند و اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، دوباره در روزهای آینده جذابیت سهام بازار را وارد فاز آرامش و برگشت می‌کند و اوضاع بازار سرمایه مساعد می‌شود.