آیا بیت کوین ارز آینده دنیاست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،امروزه کمتر کسی در دنیا دیده می‌شود که اطلاعاتی در مورد بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و دیگر ارزهای مجازی نداشته باشد. این ارز مجازی پرمصرف در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی هم‌زمان با بحران مالی در امریکا و افت ارزش دلار در بازار جهانی ایجاد شد و به عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و واحد مبادله مورد استفاده قرار گرفت. نوسان‌های ‌‌‌‌‌‌زیاد ارزش بیت کوین در سال‌های اخیر باعث شد تا این ارز به مرکز توجه رسانه‌های ‌‌‌‌‌‌دنیا تبدیل شود‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آمارها نشان داده است سرمایه‌گذاری‌های ‌‌‌‌‌‌زیادی در بازار بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌انجام شده است و افراد زیادی برای حفظ ارزش دارایی‌های ‌‌‌‌‌‌خود به این بازار روی آورده‌اند‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همین دلیل است که مطالعه در مورد این بازار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌اهمیت دوچندان پیدا کرده است.
 
یکی از کاربردهای جدید بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده از آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای پرداخت‌های آنلاین است. طبق گزارش‌های موجود، هم‌اکنون بیت کوین در پرداخت‌های آنلاین نقش بسیار پررنگی دارد به خصوص در بازارهای لوکس و در مبادلاتی که نیاز به انتقال وجوه بسیار بالایی وجود دارد‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت برای خرید اعتبار برای تلفن همراه یا خرید انواع لباس‌ها از فروشگاه‌های ‌‌‌‌‌‌آنلاین سراسر دنیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌یا انتقال وجوه بسیار زیاد توسط بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌انجام می‌شود. افزایش استفاده از این ارزهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجازی بود که سبب شد تا در سال ۲۰۱۷ رکورد قیمت بالغ بر ۱۷ هزار دلار برای بیت کوین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکسته شود. اگرچه این قیمت در بازار بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت زیادی دوام نیاورد ولی باعث شد تا پتانسیل این بازار به خوبی شناسایی شود و بر ضرورت قانونمند شدن این بازار و ایجاد سازو کاری برای نظارت بر آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاکید شود. حال انتظار می‌رود عرضه این واحد پول تازه سازوکار اقتصاد دنیا را تغییر دهد و بازارهای آینده را نیز متحول کند. ولی این تحول چه شکلی خواهد داشت و در اقتصاد آینده بازار پول کاعذی چگونه خواهد بود؟
 
بیت کوین، معجزه اقتصادی قرن
 
سال‌ها از عرضه بیت کوین در بازار می‌گذرد ولی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظرات مختلفی در مورد این واحد الکترونیکی پول در دنیا وجود دارد. برخی بیت کوین را عاملی برای برهم خوردن ساختار مالی دنیا می‌دانند زیرا نظارت و کنترل بر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نحوه استفاده از آن دشوار است و برخی دیگر از این اختراع تازه بشر به عنوان یک معجزه اقتصادی نام می‌برند. دکتر گاریک هیلمان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌استاد تاریخ اقتصاد در دانشگاه کمبریج و مدرسه اقتصادی لندن یکی از افرادی است که از معجزه بودن بیت‌کوین صحبت می‌کند. وی در این مورد می‌گوید: بسیاری از اقتصاددانان نمی‌پذیرند که بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی نوعی پول هستند. آنها می‌گویند هیچ‌گاه نمی‌توان ارزهای مجازی را به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش و ثروت در دنیا در نظر گرفت زیرا بازار ارزهای مجازی مانند بازار پول‌های کاغذی برای مردم و سیستم بانکی قابل اعتماد نیست. شاید اصلی‌ترین نقص در این بازار عدم امکان نظارت بر این بازار باشد.
 
 اما واقعیت این است که هم‌اکنون ۵ تا ۱۰ میلیون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده‌کننده از انواع ارزهای مجازی در دنیا وجود دارد و از نظر من این وسعت استقبال و استفاده از این نوع تازه از ارزها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌چیزی شبیه معجزه‌ای بزرگ در عرصه اقتصادی دنیا است.
 
بیت کوین اولین نوع از پول‌های مجازی بود که مورد استقبال قرار گرفت و سازوکار استفاده از آن مانند دیگر ارزهای مجازی است. بیت‌کوین‌ها ارزهای قانونمندی نیستند و امکان قانونمند کردن آنها به دلیل سهولت استفاده و انتقال آنها وجود ندارد. طراحی بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به عنوان یک سیستم اقتصادی کاری بسیار انقلابی و متفاوت است و همین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باعث شده است تا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه اقتصاددانان به عملکرد آنها جلب شود‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارکرد عیان و سودمندیِ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده از ارزهای مجازی است که اقتصاددانان را تشویق می‌کند این ساختار بی‌نظیر را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.
 
بیت کوین محبوب ترین و پرکاربردترین ارز مجازی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و امروزه سهم زیادی از فعالان در این بازار، تمایل به خرید و فروش بیت کوین دارند. همین مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سبب شده است تا تاثیر این ارز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در جهان افزایش یابد.
 
 تاثیرات جهانی بیت کوین
 
در سال ۲۰۱۷ ارزش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازاری بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در اقتصاد دنیا بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بود و نقدینگی آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌از تمامی سهم‌های ‌‌‌‌‌‌موجود در بازار سهام دنیا بالاتر بود. به همین دلیل است که می‌توان پذیرفت بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌معجزه اقتصادی باشند ولی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نه یک معجزه کوچک.
 
طی سال‌های اخیر بیت کوین‌ها اثرات بزرگی روی سیستم مالی دنیا داشته‌اند و با توجه به سطح استقبال از آنها انتظار می‌رود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند تغییر صنعت مالی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در اثر استفاده از بیت کوین‌ها در سال‌های پیش رو با سرعت بالایی انجام شود.
 
ما شاهد این مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هستیم که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در سال گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در دنیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وارد بازار بیت کوین شدند و این مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند تحولی بسیار بزرگ در بازار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌این ارز مجازی ایجاد کند. برایان آرمسترانگ، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در بازار بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گوید: در ابتدای سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذارانی با ارزش سرمایه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار منتظر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مناسب شدن زمان برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای مجازی هستند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و بیت کوین به دلیل کارایی بالا و سطح بالای استفاده‌، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارزی است که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌این سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند. از طرف دیگر در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰۰ موسسه مالی تنها برای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌خرید و فروش و فعالیت در بازار ارزهای مجازی در دنیا ایجاد شده‌اند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در حالی که شمار موسسات ایجادشده برای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌فعالیت در بازار مالی سنتی بسیار کمتر بوده است.
 
 باید در نظر داشت اگر موسسات مالی و بانک‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و دیگر ارزهای مجازی روی بیاورند، به تدریج ‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرمایه‌گذاران خرد هم به فعالیت در این بازار خواهند پرداخت. در این صورت است که ساختار بخش مالی در دنیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تغییر می‌کند و این تغییر نه در کوتاه‌مدت بلکه در بلندمدت عیان خواهد شد.
 
 از طرف دیگر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در سال گذشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بالاخره اقتصادهای بزرگ و برتر دنیا یعنی امریکا و ژاپن و حتی کره جنوبی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی که عامل حفظ ارزش است پذیرفتند‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این کشورها قوانینی برای مبادله ارزهای مجازی و سرمایه‌گذاری در این بازار ایجاد شد تا هم نظارت بر آن ساده‌تر باشد و هم پیگیری شکایات فعالان در این بازار در صورت مواجهه با مشکل ساده‌تر باشد. پذیرش در این کشورها را می‌توان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌عاملی مهم در پذیرش ارزهای مجازی در سطح جهان دانست. پذیرش این ارز در امریکا که مالک دلار در دنیا است و این ارز همواره در بازارهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، نقش مهمی در تقویت جایگاه دلار در اقتصاد دنیا دارد.
 
گاریک هیلمان می‌گوید: هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای صنعتی و بازارهای لوکس از بیت کوین‌ها در سطح بسیار وسیع استفاده می‌شود‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استفاده از بیت کوین باعث می‌شود تا تبادلات مالی بسیار بزرگ بدون نیاز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به دریافت خدمات بانکی هزینه‌بر و بعضا ناکارآمد انجام شود.
 
وی می‌افزاید: اگر شما برای معامله یک کار هنری به ارزش ده‌ها هزار دلار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنها ۲ دلار هزینه مبادله بپردازید، عملا رقمی نزدیک به صفر را پرداخته‌اید ولی اگر دو درصد برای هر معامله کارمزد بانکی بپردازید، اعداد و ارقام بسیار بالا می‌رود و شما سهم زیادی از پولتان را در معاملات بزرگ از دست می‌دهید‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این هزینه‌ای است که اغلب بانک‌ها برای جابه‌جایی‌های ‌‌‌‌‌‌بزرگ دریافت می‌کنند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولی با استفاده ازبیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیگر خبری از این جابه‌جایی‌های ‌‌‌‌‌‌بزرگ نیست.
 
حال با افزایش استفاده از بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌در سطح جهان این سوال پیش می‌آید که آیا ساختار مالی دنیا در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نتیجه استفاده از این ارزهای مجازی تغییر می‌کند؟ آیا جهانی که بیت کوین ارز مورد استفاده در آن است‌، ساختار مالی و اقتصادی متفاوتی خواهد داشت یا خیر؟
 
تغییراتی که بیت کوین در بازار مالی امروز دنیا ایجاد می‌کند
 
از زمانی که پول اختراع شده است، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار مبادله و حفظ ارزش دارایی‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. در دوره انقلاب دیجیتالی و عرضه ارزهای مجازی به بازار انتظار می‌رود اعتبار پول‌های کاغذی در دنیا کم‌کم از بین برود و ارزهای مجازی وسیله‌ای برای حفظ ارزش و دارایی شوند. از طرفی نگهداری ارزهای مجازی کمتر از پول‌های کاغذی مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند به این معنا که دزدیدن آنها یا کلاه‌برداری در این بازار سخت‌تر است‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگرچه باید بپذیریم که نظارت بر نحوه صرف این پول‌ها هم کار بسیار دشواری است و به همین دلیل برخی از دولت‌ها نگران استفاده از بازار بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی برای فعالیت‌های مخرب اقتصادی و اجتماعی یا حتی پولشویی هستند.
 
نکته دیگر این است که مالکان پول‌های مجازی نیازی به پرداخت مالیات ندارند و همین مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازار را جذاب‌تر کرده است‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتظار می‌رود توسعه استفاده از ارزهای مجازی در دنیا فرصت‌های اقتصادی تازه‌ای را در عرصه اقتصادی دنیا ایجاد کند و هرکسی که بتواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، خواهد توانست از تغییرات موجود در روزهای اخیر بیشترین منفعت را کسب کند و بستر را برای رشد بیشتر اقتصاد فراهم کند.
 
یکی از مهم‌ترین تاثیراتی را که توسعه استفاده از ارزهای مجازی روی اقتصاد دنیا دارد می‌توان در تسریع انتقال پول در عرصه بین‌المللی و پرداخت‌های بین‌المللی دانست. در بسیاری از کشورها نیروهای کاری در خارج از مرزهای کشور فعالیت می‌کنند و باید درآمد انها به کشورشان منتقل شود‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استفاده از سیستم بانکی برای این کار هم هزینه‌بر است و هم زمان‌بر. در بسیاری از موارد انتقال وجوه زیاد ممکن است تا یک هفته نیاز به زمان داشته باشد ولی از طریق ارزهای مجازی که بر پایه دیتا هستند این انتقال به سرعت و بدون نیاز به هزینه انجام می‌شود.
 
استفاده از این سیستم هزینه‌هایی هم دارد
 
اما مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهم قانونمند نبودن سیستم بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و سخت بودن نظارت بر آن است. این مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باعث نگرانی دولت‌ها شده است زیرا استفاده از این ارزهای مجازی برای پولشویی بسیار ساده است. به همین دلیل است که اخیرا در مورد ضرورت نظام‌مند شدن این بازار صحبت شده است. از طرف دیگر توسعه استفاده از بیت کوین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آسیب‌های زیست محیطی را نیز به همراه دارد زیرا برای معدن‌کاری و ایجاد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزهای مجازی به کامپیوترهای بزرگی نیاز است که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌انرژی زیادی مصرف می‌کنند و تامین این انرژی بسیار هزینه‌بر و آلاینده است. حال باید دید برای مقابله با این مسئله ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چه راهکاری می‌شود اندیشید.
 
در پایان باید گفت توسعه استفاده از ارزهای مجازی در دنیا تغییرات زیادی در ساختار مالی و اقتصادی جهان ایجاد کرده است و هم‌اکنون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزهای مجازی تمامی کارکردهای پول‌های کاغذی را دارند. با قانونمند شدن این بازار است که می‌توان انتظار توسعه استفاده از آن در سراسر دنیا را داشت. اگر استفاده از ارزهای مجازی در کشورهای مختلف توسعه پیدا کند، شاید تا چند سال آینده دیگر نیازی به بانک‌ها برای حفظ و نگهداری و انتقال پول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین کشورها وجود نداشته باشد که نقطه آغاز تغییری بسیار بزرگ در اقتصاد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد بود.