هماهنگی بانک مرکزی با بازار؛ علت ثبات قیمت ارز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، تیمور رحمانی، کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی از مهرماه برنامه عملی برای تشخیص نرخی برای ثبات ارز مجموعه اقداماتی را شروع کرد و به این نتیجه رسیده است که رقم نرخ ارز بر روی چه عددی باشد تا بتوان بازار را کنترل و مدیریت کند.
 
وی افزود: نرخ بنیادی احتمال کمتر از نرخ تعیین شده است بنابراین بانک مرکزی با برنامه ریزی  تاثیر عوامل سیاسی و تشنج های منطقه بر نرخ ارز را نیز برنامه ریزی کرده است.
 
رحمانی درباره پیش بینی بازار ارز گفت: با کنترل رشد نقدینگی و نرخ تورم در آینده می توان نرخ ارز را کنترل کرد و مدیریت بازار می تواند جلوی شوک های وارده به بازار ارز را بگیرد.
 
وی ابراز داشت: اگر مدیریتی در بازار نباشد عوامل سیاسی و تنش های بین المللی تاثیر گذار بر اقتصاد می تواند نوساناتی در بازار ایجاد کند بنابراین نباید اجازه داد نرخ ارز تغییر و رشد کند.
 
کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: برنامه ریزی و هدف گذاری ها در تورم می تواند نرخ بنیادی ارز را کنترل کند. 
 
رحمانی گفت: سیستم های چند نرخی سبب تغییر الگوی مصرف و استفاده از منابع  می شود. بانک مرکزی در شرایط دشوار به دنبال تعیین نرخی بوده که ناسازگار با نیروهای بازار نباشد. در شرایط تحریم کنترل خروج سرمایه نیز لازم است و بانک مرکزی سعی کرده برای جلوگیری از رانت فاصله ها را کم کند.
 
وی افزود: بازار متشکل ارزی ایده ای برای کنترل بازار ارز بوده است. استفاده از اسکناس در بازار متشکل ارزی نیاز های ارزی صادرکنندگان را تامین می کند. بانک ها و صرافی ها بازارهای عمده ای برای شکل دادن نرخی به بازار اسکناس است تا نیازهای وارداتی تامین شود.
 
رحمانی درباره سامانه نیما گفت: این سامانه برای ثبت صادرات و تامین نیاز واردکننده است.
 
ثبات بازار ارز
 
تیرداد احمدی کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز در این برنامه گفت: بانک مرکزی با برنامه ریزی و مدیریت ضمن ثبات نرخ ارز ذخایر خود را نیز افزایش داد.
 
وی تصریح کرد: جهش نرخ ارزی به سرکوب نرح ارز در سال 96، سیاست گذاری ها در تخصیص نرخ ارز، جمع ایرادات در تحریم تشدید می شود و نرخ ارز را به نرخ امروزی می رسد. 
 
تیرداد احمدی گفت: در اقتصاد مهم مدیریت نرخ های کلیدی اقتصاد است که نرخ ارز یکی از نرخ های کلیدی اقتصاد است. در سال های گذشته نرخ های دستوری را دیکته کرده ایم و این موجب سوء مصرف شده است. نرخ ارز ارزان موجب ثبت سفارش های فراوان شده است یا نرخ کالاهای اساسی موجب بیماری ها و ایرادات در ساختار رژیم غذایی شده است. برای ثبات در نرخ ارز لازم است نرخ های کلیدی دیگر اصلاح شود. تغییر نرخ ارز در سامانه نیما موجب تشویق صادرات کنندگان شده است و منطبق با نرخ ارز در بازار در مدیریت است.
 
احمدی گفت: کشورهای همسایه در شرایط تحریم ظرفیت های جابجایی نرخ ارز برای کشور ما هستند بنابراین نباید لنگرگاه ارزی را در یک جا متمرکز کرد و برای رسیدن به نقطه تهاتری بهتر است لنگرگاه ارزی در داخل کشور باشد.
 
وی گفت: زمانی که کالا قاچاق می شود و واردات قاچاق بیشتر است یعنی ارز ارزان است بنابراین یکی از راهکارها برای تثبیت نرخ ارز استفاده از تشویق های صادراتی به جای تنبیه صادراتی است.  
 
احمدی ابراز داشت: علت اصلی رانت و برنگشتن ارز حاصل از صادرات این است که سوپسید را اول داده ایم بنابراین یکی از بهترین راهها این است که سوپسید در انتهای کار به صادر کننده داده شود.
 
به گزارش سنا، وی با بیان اینکه برای کاهش نرخ ارز باید به دنبال ثبات بازار باشیم، به سامانه نیما اشاره کرد و گفت: سامانه نیما به بازار متشکل ارزی کمک خواهد کرد و به صورت مکمل عمل می کند. این بازار نیاز به تقویت زیرساخت ها برای ضعیف شدن ابزار تحریمی دارد. بانک مرکزی با مدیریت ویژه بازار متشکل ارزی را در نقطه ای قرار داده که با آرامش کامل به ثبات نرخ ارز کمک کند.