حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، رضا رحمتی  گفت: با توجه به رکودی که در سایر بازارها حاکم است، در حال حاضر نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده و این موضوع رشد و رونق معاملات و در پی آن افزایش شاخص بورس را نیز به همراه داشته است.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: ابراز خوشحالی بابت رونق معاملات بورس از این جهت است که تجربه در کشور ما ثابت کرده که حضور نقدینگی در بازارهایی همچون خودرو، ارز، سکه، طلا و گاها مسکن با هدف سوداگری و سفته‌بازی ورود پیدا می‌کند، این در حالی است که رکود سنگین حاکم بر این بازارها موجب شده تا نقدینگی به دنبال بازاری سودده باشد.
 
وی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به مولفه‌ها و شرایطی که بازار سهام دارد، در حال حاضر این بازار بهترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند.
 
نقدینگی با هدف واسطه‌گری
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه در خصوص خوشایندی حضور نقدینگی در بازار سرمایه این است که در وهله اول نقدینگی با هدف واسطه‌گری در سایر بازارها حضور نخواهد یافت و این موضوع به جلوگیری از تورم اقتصادی کمک می‌کند. علاوه بر این، یکی از رسالت‌های اصلی بازار سرمایه تامین مالی ارزان، شفاف و سریع صنایع است که با حضور نقدینگی در این بازار این مهم دست یافتنی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: البته بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بسیار تخصصی‌تر است و باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده، مانع ضرر و زیان عده‌ای از سرمایه‌گذاران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام شویم.
 
کاهش بار سامانه‌ معاملاتی
 
رحمتی افزود: از سوی دیگر نیز باید قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هایی که در بازار سرمایه تدوین و اجرایی می‌شود نیز در راستای بهبود معاملات مورد ارزیابی و در صورت لزوم بازنگری قرار گیرند. به عنوان مثال بورس‌های اوراق بهادار به منظور کاهش بار سامانه‌ معاملاتی و همچنین کاهش زمان کشف قیمت و نیز جلوگیری ار بروز رفتارهای هیجانی از محدودیت حداقل تغییرات قیمت یا همان دامنه نوسان قیمتی استفاده می‌کنند.
 
وی با اشاره به تغییر دامنه نوسان ۵ درصدی به دامنه نوسان پویا در بورس تهران که از فروردین سال ۹۶ اجرایی شده است، گفت: بسته به شرایط بورس و در مواقعی که بازار بسیار مثبت و یا بسیار منفی است، می‌توان دامنه نوسان را تغییر داد که این موضوعات سیاست‌هایی مقطعی هستند و بسته به شرایط بازار سهام می‌توانند مورد ارزیابی قرار گرفته و تغییر پیدا کنند.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: سیاست‌هایی مانند تغییر دامنه نوسان، نقدشوندگی بازار را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که این موضوع بسیار مهم است؛ چرا که یکی از مزیت‌ها و برتری‌های بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، نقدشوندگی سریع دارایی‌ها (سهام) در این بازار است.
 
به گزارش ایبنا ،وی گفت: علاوه بر این باید تلاش شود با تصویب قوانین و مقررات و سازوکارهایی نقدینگی‌ که در حال حاضر به سمت بازار سهام روانه شده، در این بازار ماندگار شود که با این اتفاق هم از به وجود آمدن تلاطم در سایر بازارها جلوگیری می‌شود و هم اینکه تامین مالی ارزان و سریع‌تری در اختیار صنایع و بنگاه‌ها قرار می‌گیرد.