اختلاف جدی اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر نفت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از یورونیوز، دولت قبرس، شرقی‌ترین عضو اتحادیه اروپا، هم اعلام کرده است که از همه امکانات حقوقی و دیپلماتیک در برابر «نفوذ ترکیه» بهره می برد و از آب‌های نزدیک به این کشور دفاع می‌کند.
 
رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، از مقامات ترکیه خواست بدلیل تاثیرات منفی این حفاری‌ها عملیات اکتشاف نفت و گاز را متوقف کنند.
 
دو کشتی فاتح و یاووز ترکیه در هفته های گذشته در شرق مدیترانه و در سرزمین «جمهوری قبرس شمالی» مشغول به اکتشاف و حفاری نفت و گاز هستند. اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی نیز در همین رابطه به ترکیه هشدار داده بود و اعلام کرد که با ادامه وضع موجود تحریم‌هایی علیه این کشور در نظر خواهدگرفت.
 
دولت قبرس می‌گوید علیه تمام شرکت‌هایی که با همکاری ترکیه دست به اکتشاف گاز و نفت در این آب‌ها بزنند به دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد. تنش‌ها علیه ترکیه در حالی است که مقامات این کشور مدعی شده اند که منطقه مورد اکتشاف و حفاری در منطقه‌ ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت جمهوری قبرس شمالی که ترک نشین هم است.
 
به گزارش ایبِنا، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در گفتگو با خبرنگاران هفته گذشته گفت که اکتشاف و حفاری‌های در شبه جزیره کارباس در شرق مدیترانه در حال انجام است و مجوزهای لازم در این زمینه از سوی مقامات جمهوری قبرس شمالی صادرشده است. اکتشاف و حفاری نفت و گاز در مدیترانه یکی از موضوعات تنش‌زا بین قبرس و ترکیه و فراتر از آن میان اتحادیه اروپا و دولت رجب طیب اردوغان در سال‌های اخیر بوده است.