اختلال در بازار نفت کوتاه‌مدت است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،تنگه هرمز، نوار باریکی که خلیج فارس را به دیگر اقیانوس‌های جهان متصل ‌می‌کند از دیر باز به عنوان گلوگاه منابع نفت جهان شناخته شده است. از آنجا که حدود یک‌سوم از نفتی که از طریق دریا حمل می‌شود (و یک‌پنجم کل صادرات نفتی دنیا) از طریق تنگه هرمز انتقال ‌می‌یابد، ‌می‌توان گفت این تنگه متصل‌کننده تولیدکنندگان نفت و گاز خاورمیانه به مصرف‌کنندگان سراسر جهان در اروپا، آمریکا و آسیاست. برابر آمار منتشر شده از اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال 2016 روزانه حدود 19 میلیون بشکه نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی از طریق این مسیر دریایی حمل شده است. بنابراین اگر این تنگه مسدود شود، ذخیره نفت دنیا کاهش یافته و قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند.
 
در حال حاضر ریسک چنین اتفاقی رو به افزایش است و در نتیجه آن قیمت نفت بالا خواهد رفت. در ماه می سال 2018 دونالد ترامپ از برجام خارج شد و مجدد تحریم‌های سختی علیه اقتصاد ایران تحمیل کرد. در پی آن حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نسبت به مسدود کردن راه حمل و نقل مواد نفتی هشدار داد که اگر ایران نتواند نفت صادر کند، دیگران هم نمی‌توانند.
 
تنش‌ها در این منطقه در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است. برای مثال در 13 ژوئن دو کشتی در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفتند و در روز 20 ژوئن نیز یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در حال پرواز بر فراز این تنگه بود، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگون شد. بعد از این اقدام، دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نیز نوشته بود «ایران اشتباه بزرگی انجام داد». او هم‌چنین نوشت که دستور حمله به سه سایت در ایران را صادر کرده اما ساعاتی بعد نظرش را تغییر داده است.
 
اگر همان‌طور که آمریکا ادعا ‌می‌کند ایران در پس حمله به نفتکش‌ها باشد، ‌می‌توان تحلیل کرد که ایران قصد اعلام آمادگی برای انجام تهدیداتش در خصوص بستن تنگه هرمز را دارد. این کشور ‌می‌تواند با استفاده از قایق‌های تندرو، موشک‌ها و مین‌های ضدکشتی، این تنگه را مسدود کند. اما اقدام به چنین کاری احتمالاً یک عمل ناامیدکننده و گزینه آخر است چون ایران را در معرض جنگ با آمریکا و متحدان منطقه‌ای قرار می‌دهد. تحلیلگران نظامی معتقدندکه ناوگان پنجم آمریکا، که در بحرین مستقر است، قادر خواهد بود تا ظرف چند هفته مسیر دریایی خود را دوباره باز کند، ضمن اینکه حداقل بخشی از نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی ‌می‌تواند از طریق خط لوله تنگه هرمز عبور کند.