عوامل اثرگذار بر افول شاخص بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یک کارشناس بازار سرمایه در مورد ریزش شاخص بورس در روزهای گذشته و امروز (چهارشنبه) گفت: افت شاخص بورس ناشی از چندین عامل بود، نخستین دلیل آن به موضوع تغییر در نحوه معاملات که سازمان بورس و فرابورس آن را در نظر گرفتند، برمی‌گردد.
 
فرهاد رمضان افزود: زمزمه‌های تغییر در نحوه معاملات باعث شد تا افرادی که نسبت به تأثیر این تغییر در بازار آگاهی نداشتند با برخی از مشکلات مواجه شوند که همین امر منجر به کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه و افت شاخص بورس شد.
 
رمضان با تأکید بر اینکه بهتر بود تصمیم‌گیری برای تغییر در نحوه معاملات به تیرماه موکول شود، گفت: با توجه به اینکه این اتفاق در پایان ماه جاری افتاد بسیاری از فعالان بازار اقدام به واگذاری سهام خود کردند که این فشار فروش سبب تحت تأثیر قرار گرفتن شاخص و خارج شدن روند معاملات از آهنگ خود شد.
 
این کارشناس بازار سرمایه مسائل سیاسی را از دیگر عامل تأثیرگذار بر ریزش شاخص بورس دانست و گفت: بعد از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران بسیاری از فعالان بازار در انتظار تأثیر این موضوع بر بازار سرمایه بودند که همین امر منجر به کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه شد.
 
وی اظهار کرد: کاهش قیمت دلار در چند وقت گذشته بر شرکت‌هایی که دارایی خود را تبدیل ارزی کرده بودند تأثیرگذار و تا حدودی شرایط بازار را تغییر داد.
 
رمضان با تأکید بر موقتی بودن ریزش شاخص بورس گفت: بیشترین میزان فشار فروش در بورس تا اواخر خردادماه ادامه دارد و به نظر می‌رسد که با توجه به پیش رو بودن فصل مجامع، گزارش‌های مثبت ارائه شده از شرکت‌ها روند معاملات در مسیر صعود قرار گیرند.
 
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از هفته آینده و با شروع ماه تیر آهنگ معاملات در برخی از صنایع و شرکت‌ها بهتر می‌شود و با توجه به بهبود حجم معاملات، شرایط بازار تغییر و سود بیشتری نصیب سهامداران می‌شود.
 
وی به دلیل اقبال سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: قیمت جهانی نفت بر روند معاملات پتروشیمی تأثیرگذار است؛ طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا چند وقت آینده شاهد افزایش قیمت نفت و ایجاد یک قیمت واحد و ثابت در نرخ این کالا خواهیم بود.