شناسایی زیان ۷۱ ریالی هر سهم «خریخت»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شرکت ریخته‌گری ایران در اطلاعات و صورت های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، زیان ۷۱ ریالی برای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به سال مالی ۱۳۹۶ با افت ۶۳ درصدی مواجه شده است.
 
این شرکت زیان عملیاتی را ۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، زیان خالص را ۸۹ میلیارد ریال و زیان انباشته پایان دوره را ۴۶۵ میلیارد ریال اعلام کرده است.
 
«خریخت» در تشریح اهداف خود در خصوص تولید و فروش محصولات اعلام کرد که با توجه به فضای رقابتی صنعت خودرو و اهداف شرکت های خودرو ساز، مبنی بر تولید محصولات با کیفیت و جدید، از طریق خرید مواد اولیه با کیفیت و مناسب در کاهش بهای تمام شده و پایین نگه داشتن نرخ فروش محصولات یکی از اهداف آتی شرکت قرارگرفتن در این جریان است و علاوه بر این از راهبردهای شرکت در خصوص تولید و فروش اخذ MRP مشتریان به میزان ۱۰هزار و ۷۰۰تن و جذب سفارش برای فعال بودن کلیه خطوط را در برنامه کار خود قرار داده است.
 
در برآوردی این شرکت از تغییرات نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه داشته اعلام شده است که مدیریت شرکت تصمیم به قیمت گذاری محصولات با قیمت ها و قراردادهای مشخص شده در سال ۹۷ داشته و تغییری در قیمت محصولات در نظر گرفته نشده است؛ همچنین با توجه به نوسانات اقتصادی و اعمال تحریم ها باعث افزایش قیمت نرخ خرید مواد اولیه شده است.
 
لازم به ذکر است؛ شرکت در برنامه خود تامین قراضه از شرکت های موجود در ساوه و سطح استان را که به دلیل در دسترس بودن و کاهش هزینه های حمل و نقل موجب افزایش بهره وری خواهد بود و همچنین ادامه استفاده از ذغال چوب به دلیل بالا بودن قیمت الکتروگرافیت را دارد. این شرکت پیش بینی کرد میزان تولید در سال۹۸ افزایش می یابد و باعث افزایش در میزان هزینه های سربار شامل حامل های انرژی، استهلاک، تعمیرو نگهداری دستگاه ها می شود. همچنین افزایش نرخ مواد اولیه با توجه به روند صعودی نرخ ارز نیز تاثیر افزایشی در میزان بهای تمام شده محصولات را شامل می شود.
 
«خریخت» در مورد منابع تامین مالی شرکت در پایان دوره اعلام کرد که تسهیلات دریافتی با نرخ سود ۱۸ تا۲۲ درصد است و تسهیلات دریافتی بلند مدت شامل دریافتی از شرکت گروه بهمن است. از سوی دیگر مدیریت شرکت جهت بهبود وضعیت تولید و تامین کمبود نقدینگی، تصمیم به تحصیل ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات دارد.
 
گفتنی است؛ سایر برنامه‌های با اهمیت این شرکت شامل اهداف کلان شرکت شامل سودآوری و همچنین عدم تجاوز درصد ضایعات شرکت از چهار درصد را در برنامه کار خود قرار داده است؛ علاوه بر این از مهم ترین استراتژی‌های شرکت می توان به توسعه ظرفیت و ایجاد تنوع محصولات از طریق توسعه تکنولوژی، توسعه صادات و بازار داخل، افزایش بهره وری منابع تولید، جایگزینی تولید قطعات با ارزش افزوده بالاتر اشاره کرد.