سرعت کاهش رشد اقتصادی بالاست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بعد از تحریم ها، رشد اقتصادی مدام با کاهش مواجه شد و تقریبا تمام اتفاقات سال های 90 و 91 و دولت احمدی نژاد در حال تکرار است، اما با یک فرق که در حال حاضر سرعت این کاهش بیشتر از آن دوره است.
 
طبق گزارش مرکز آمار، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٧ به رقم ٧١٣٠٢٢٥ میلیارد ریال با نفت و ٥٧٣٤٧٠٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در سال قبل با نفت ٧٤٩٦٠٦٤ میلیارد ریال و بدون نفت ٥٨٧٤٧١٩ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 4.9 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی 2.4 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٧ دارد. به این ترتیب، در سال ١٣٩٧ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی 1.5،  گروه صنعت منفی 9.6  و گروه خدمات ٠.٠٢ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است.
 
این در حالی است که محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم ٥٤١٣٤٣٧ میلیارد ریال با نفت و ٤٣٠٣٥٣٠ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده بود که نشان از رشد منفی 3.8 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی 1.9 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت داشت. در نه ماهه سال ١٣٩٧ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی 2.1،  گروه صنعت منفی 7.9  و گروه خدمات ٠.٦ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است.
 
همچنین آمار 6 ماهه اول سال 97، 0.4 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 0.3درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت را نشان می داد. نتایج آمار شش ماهه، حاکی از آن بود که رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی 5.2، گروه صنعت منفی 1.2 و گروه خدمات ٢.٣ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است.