پارادوکس اخبار متناقض و سردرگمی سرمایه‌گذاران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،این کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بیان مطلب بالا در بررسی بازار سرمایه گفت: طی چند وقت اخیر، بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار گرفته و تعداد فاکتورهای سیاسی جدید و غیر جدید افزایش یافته است؛ زمانی که تاثیرپذیری یک ریسک سیستماتیک روی بازار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، معمولا یا شاهد بازارهای یک طرفه هستیم یا شاهد نوسانات معنادار. در این میان، زمانی شاهد رفتارهای یک طرفه در بازار خواهیم بود که اثرات ریسک سیستماتیک برای سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی باشد.
 
وی اضافه کرد: این روزها به دلیل اخبار متناقض سیاسی که مدام در عرصه بین‌المللی منتشر می‌شود، سرمایه‌گذاران دچار یک سردرگمی برای تحلیل این حجم از اخبار متناقض شده‌اند؛ به همین دلیل رفتارهای متفاوت و متناقض از خود بروز می‌دهند که در نتیجه این بازار دچار نوسان معنادار شده است.
 
رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه اظهار کرد: اگر در سالیان گذشته موفق شده بودیم پدیده بازارگردانی را درست انجام دهیم، امروز بر روی هر نماد یک یا چند بازارگردان فعال وجود داشت ؛ در این شرایط، ابزارهای مشتقه فعالی هم در بازارهای مالی ایجاد می‌شد که به موجب آن چنین حجم نوسانی را تجربه نمی‌کردیم.
 
اسلامی بیدگلی افزود: بنابراین به عنوان یک برنامه بلند مدت باید تلاش کنیم تا در آینده بازارگردانی را به نحو صحیح اجرا کنیم؛ همچنین بازار و ابزار مشتقه را طوری توسعه دهیم که بتوانیم شدت تاثیرپذیری بازار از ریسک‌های سیستماتیک را کاهش دهیم.
 
وی تصریح کرد: بانک مرکزی و دولت با وجود فشارهای موجود توانسته‌اند در ماه‌های گذشته ارز را در بازار غیررسمی کنترل کنند؛ بنابراین بعضی روزها شاهد این بودیم که به رغم انتظار تضعیف پول و رشد ارز با بروز یک ریسک سیستماتیک در همان زمان رفتارهای برخلاف انتظار برخی سرمایه‌گذاران رخ داد.
 
اسلامی بیدگلی اضافه کرد: بنابراین اگر فکر کنیم این سیاست‌ها کماکان می تواند به عنوان یک سیاست پایدار تداوم داشته و روند ارز نزولی (با ثبات رو به پایین) باشد، می‌توان انتظار داشت که بخشی از جریان منابع مردمی که به سمت این دسته از سرمایه‌گذاری ها (ارزی خارج از بازار سرمایه) هدایت شده است به سمت بازار سرمایه هدایت شود.
 
وی در خصوص پیش بینی از روند بازار گفت: با این پیش فرض و در شرایطی که به انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نزدیک شده‌ایم، پیش‌بینی می‌شود با وجود همه محدودیت‌هایی که وجود داشته است، بسیاری از صنایع عملکرد مطلوبی داشته باشند. برداشت من این است که ما کماکان تا تیر ماه روند صعودی را تجربه خواهیم کرد و البته با بروز ریسک‌های سیستماتیک باید انتظار نوساناتی را هم داشته باشیم.
 
رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی عنوان کرد: اگر فرض بگیریم ارز با ثبات باقی بماند و دچار نوسانات زیادی نشود؛ در این شرایط شرکت‌ها سودآوری منطقی خواهند داشت، پس نباید بیشتر از این انتظار داشته باشیم که دلار بالا برود.
 
 وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت کنونی سهم‌ها نزدیک به واقعیت است، بیان کرد: بازار و سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات ارزی دچار پارادوکس شده‌اند، زمانی که ارز روند صعودی پیدا می‌کند سرمایه‌گذاران تجربه کرده‌اند که با کاهش ارزش پول ملی و کاهش ارز، ارزش ریالی بنگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و قدرت سودآوری شرکت‌هایی که صادرات محور هستند نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید سهام این دسته از شرکت‌ها را خریداری کنند.
 
اسلامی بیدگلی تاکید کرد: با توجه به وزن قابل توجهی که این دسته از صنایع در بازار دارند، در زمان روند صعودی ارز که معمولاً به دلیل بروز یک ریسک سیستماتیک با درجه تاثیرگذاری منفی در بازار ایجاد می شود، برخلاف چیزی که تئوری‌ها اعلام می کنند شاهد روند صعودی در بازار هستیم.
 
رییس هیات مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه گفت: در شرایطی دیگر، زمانی که ارز روند نزولی پیدا می‌کند، این روند بیانگر حرکت اقتصاد به سمت ثبات است و وقایع سیاسی نیز به سمت وقایع با پیش‌آمدهای خوب در حال پیشروی است. یعنی با نزولی شدن ارز، سرمایه‌گذاران هم طبق تجارب چند ماه گذشته خود اقدام به فروش برخی از سرمایه گذاری‌هایی می‌کنند که با پیش فرض افزایش قیمت ارز خریداری کردند.
 
وی افزود: بنابراین با وجود اینکه احتمالا یک ریسک سیستماتیک اتفاق افتاده و ارز کاهش پیدا کرده است و آن ریسک سیستماتیک هم تاثیرپذیری مثبتی روی شرایط کلی حاکم بر اقتصاد و سیاست کشور داشته است، ما شاهد روند نزولی بعضی از صنایع در بازار هستیم. گفتنی است، پارادوکس اخبار متناقض، سرمایه‌گذاران را دچار پیچیدگی در  تصمیم‌گیری کرده که این موضوع سبب ایجاد نوسانات اخیر شده است.
 
به گزارش سنا، این کارشناس ارشد بازار سرمایه توصیه کرد: در چنین فضایی بهتر است سرمایه‌گذاران، سرعت گردش پرتفوی خود را کاهش دهند؛ از خرید و فروش‌های روزانه (day trade) خودشان پرهیز کرده و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت انتخاب کنند؛ همچنین بهتر است آنها سعی کنند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که دارای ارزش‌های بنیادین قابل محاسبه هستند.