تجهیز ۱۰ آزادراه دیگر به سیستم پرداخت الکترونیکی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، چند روز قبل از آغاز تعطیلات نوروز امسال، پرداخت عوارض در چهار آزادراه کشور الکترونیکی شد و همان زمان متولیان بخش حمل و نقل اعلام کردند الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه‌های دیگر هم در دستور کار قرار دارد.
 
تاکنون چهار آزادراه تهران- قم، تهران- قزوین، تهران- ساوه و قزوین- زنجان به تجهیزات پرداخت عوارض الکترونیکی مجهز شده‌اند و به گفته حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور، تجهیز آزادراه‌های تبریز-زنجان، تبریز- ارومیه، باغچه-مشهد، کنارگذر مشهد، قم-کاشان، کاشان-اصفهان، ساوه- سلفچگان، قزوین-رشت، تهران-پردیس و بندرعباس-شهید رجایی به پرداخت عوارض الکترونیکی آغاز شده است. به گفته میرشفیع، آزادراه قزوین-رشت در اولویت تجهیز است. میرشفیع افزود: با تجهیز 10 آزادراه دیگر تعداد آزادراه‌هایی که پرداخت عوارض آنها الکترونیکی می‌شود به 14 آزادراه می‌رسد و 10 آزادراه دیگر باقی می‌ماند که این آزادراه‌ها هم بتدریج مجهز به پرداخت الکترونیکی می‌شوند. به گفته میرشفیع ارسال پیامک برای مالکان خودرو در حال حاضر بیشترین کاربرد را در پرداخت عوارض الکترونیکی دارد اما این پیامک برای خودروهای عمومی با تأخیر بیشتری ارسال می‌شود که این مشکل هم بزودی حل می‌شود. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در خصوص روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض گفت: روش‌های متعددی برای پرداخت عوارض آزادراه‌ها در نظر گرفته شده است. ارسال پیامک و مراجعه به سایت پرداخت عوارض، استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به این منظور طراحی شده یا اتصال کیف پول به حساب بانکی از این روش‌ها است. افراد می‌توانند از هر شیوه‌ای که تمایل دارند برای پرداخت عوارضی اقدام کنند. جزئیات طرح عوارضی الکترونیکی به این شکل است که با عبور خودرو از عوارضی شماره پلاک خودرو ثبت می‌شود و از طریق پیامک به مالک خودرو اطلاع داده می‌شود. این روش اشکالاتی هم دارد که در حال برطرف شدن است.
 
محاسبه عوارض عبوری آزادراه‌ها بر اساس پیمایش
 
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور همچنین گفت: در هفته جاری از طرح محاسبه عوارض عبوری آزادراه‌ها بر اساس پیمایش در آزادراه تهران-ساوه رونمایی می‌شود. او در توضیح این خبر افزود: در این روش، کاربر متناسب با میزان پیمایش در آزادراه، عوارض پرداخت می‌کند که قرار است در گام نخست این طرح به صورت پایلوت در آزادراه تهران-ساوه اجرا شود.
 
به این ترتیب برای عبور از آزادراه نیازی به پرداخت کل عوارض نیست و هر کاربر بر اساس طول مسیری که استفاه می‌کند عوارض می‌پردازد.در طرح آزمایشی قرار است، کاربران آزادراه تهران-ساوه که قصد عزیمت به نسیم شهر را دارند، عوارض کمتری نسبت به کاربران مقصد رباط کریم پرداخت کنند. پس از رونمایی از طرح محاسبه عوارضی آزادراه بر اساس پیمایش که ظرف دو هفته آتی در آزادراه تهران-ساوه انجام می‌شود، شاهد اجرای این طرح در آزادراه‌ کرج-قزوین خواهیم بود.
 
تعیین قیمت عوارض بر اساس میزان سرمایه گذاری
 
میرشفیع در پاسخ به این سؤال که چرا میزان عوارض در آزادراه‌ها با هم تفاوت دارد و مبلغ پرداخت در برخی آزادراه‌ها بیشتر از آزادراه‌های دیگر است؟ گفت: مبلغ عوارض متناسب با سرمایه‌گذاری انجام شده تعیین می‌شود اما در آینده‌ای نزدیک پرداخت بر اساس پیمایش خواهد بود و مردم الزامی به پرداخت کل عوارض نخواهند داشت.