موانع آزادسازی سهام عدالت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی اشرف عبدالله پوری حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، درباره موانع آزادسازی سهام عدالت، گفت: براساس قانون موجود برای آزادسازی سهام عدالت در وهله نخست باید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی واگذار ‌شود، سپس سهام شرکت‌های استانی به مردم واگذار شود.
 
رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: پیش از سال 94 نیز موضوعاتی مانند واگذاری سهام عدالت به مردم مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند که واگذاری سهام عدالت به مردم نشدنی است، یعنی واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به شرکت‌های سهامی عام و خاص و پس از آن، واگذاری این سهام به مشمولان نقض غرض بوده و نشدنی است.
 
استفاده از ETF در واگذاری سهام عدالت مبنای لایحه ساماندهی سهام عدالت شد
 
وی اظهار کرد: از آنجایی که روش فوق عملی نشد، ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس) به عنوان روش جایگزین مطرح و استفاده از ETF مبنای لایحه ساماندهی سهام عدالت شد.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پس از بررسی لایحه ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس مقرر شد؛ سهام عدالت به صورت ETF واگذار نشود و به صورت مستقیم به مشمولان واگذار شود.
 
وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی مجری قانون است، گفت: در واگذاری سهام عدالت باید به شرکت‌های سرمایه‌پذیر توجه ویژه‌ای شود چراکه این شرکت‌ها جزو بهترین‌ها هستند و 40 یا 30 درصد سهام آنها به سهام عدالت داده شده، بنابراین اگر فردی به صورت واحد در این شرکت‌ها این بخش از سهام را اداره نکند، شرکت آسیب دیده و نقض غرض می‌شود.
 
شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید توسط غیر دولتی‌ها اداره شوند
 
پوری حسینی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید توسط غیر دولتی‌ها اداره شوند، کاری که تا به امروز انجام نشده است.
 
افت شدید ارزش سهام عدالت درپی واگذاری به مردم
 
رئیس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: در صورتی که سهام عدالت به مردم واگذار شود دو اتفاق بد رخ می‌دهد؛ نخست آن که در صورت واگذاری سهام 40 درصدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر میان 40 میلیون نفر، ممکن است تک تک افراد برای فروش مراجعه کنند در نتیجه سهام آنها ارزان می‌شود. دومین آسیب این است که زمانی که عرضه سهام بیش از تقاضا باشد ارزش آن افت شدیدی پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که پس از واگذاری سهام عدالت به مردم، 40 میلیون نفر برای عرضه سهام مراجعه کنند، ارزش سهام عدالت برای افرادی که دارای یک میلیون تومان سهم هستند (ارزش سهام عدالت آنها حدود 4 میلیون تومان است) به یک دهم قیمت سقوط می‌کند و این بدترین اتفاقی است که در این زمینه رخ می‌دهد.
 
واگذاری سهام عدالت به مشمولان باید بر اثر تدابیر ویژه‌ای صورت گیرد
 
پوری حسینی با بیان اینکه استفاده از ETF برای واگذاری سهام عدالت به منظور صیانت از منافع ملی است، اظهار کرد: واگذاری سهام عدالت به مشمولان باید بر اثر تدابیر ویژه‌ای صورت گیرد تا از کاهش ارزش سهام جلوگیری شود.
 
سازمان خصوصی سازی با هر شرکت سهامی واسط میان سرمایه‌پذیر و مردم مخالف است
 
رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خود را خریداری کند، اما در ETF این امر محقق می‌شود یعنی ETF می‌تواند یونیت‌های خود را جمع آوری کند. به طور مثال ممکن است در یک ETF سهام 4 شرکت وجود داشته باشد که به استناد این 4 شرکت به میلیون‌ها نفر یونیت داده می‌شود، زمانی که مردم برای فروش یونیت‌های خود مراجعه می‌کنند، بازارگردان به صورت محدود این کار را انجام می‌دهد اما در صورتی که این مقدار از حد معمول عبور کند، ETF سهام اصطلاحا تودلی خود را به صورت بلوکی و با قیمت مناسب می‌فروشد و پول آن را صرف باطل کردن یونیت‌ها می‌کند، (یونیت‌ها را از مردم خریداری می‌کند). این فرآیند خاص صندوق‌ها است به همین دلیل ما با هر شرکت سهامی که واسط میان سرمایه‌پذیر و مردم است مخالف هستیم، اما با صندوق موافقیم.
 
پوری حسینی با بیان اینکه مجلس تدابیر ویژه‌ای برای واگذاری سهام عدالت در نظر گرفته است، گفت: هر روشی که برای واگذاری سهام عدالت انتخاب شود دارای نقاط مثبت و منفی است و باید برای انتخاب روش درست ارزیابی‌های مناسبی صورت گیرد.
 
شاکله اولیه ETF دولتی است
 
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به مشکلات استفاده از ETF در واگذاری‌ها اظهار کرد: شاکله اولیه ETF دولتی است و که این امر یکی از مشکلات این، استفاده از ETF است چراکه باید دید می‌توان دولت را از این صندوق‌ها پس از چند سال حذف کرد.