۴ خودروی جدید بر روی پلت‌فرم ۳۰۱ تولید و عرضه می‌شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از گروه صنعتی ایران خودرو، منصور منصوری در نخستین نشست ساپکو با سازندگان پروژه ۳۰۱ از دریافت تاییدیه خودکفایی ۶۰ درصدی این خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: از مهمترین مسائلی که در این پروژه اجرا خواهد شد، مستندسازی فرآیندهاست که متأسفانه در مورد پروژه‌های پیشین به دلیل انجام این کار توسط شرکای خارجی مستنداتی در دست نداریم.
 
وی با اشاره به شاخص‌های اصلی انتخاب تأمین کنندگان در این پروژه گفت: توان تولید قطعه با بیشترین عمق خودکفایی، تولید محصول براساس قیمت رقابتی، وجود زیرساخت برای صادرات و توان سرمایه‌گذاری در پروژه از مهمترین عواملی است که توانمندی سازندگان را برای ما محرز خواهد کرد.
 
مدیرعامل ساپکو از برنامه این شرکت برای متوازن سازی قطعه‌سازان براساس رویکرد ماژولار خبر داد و تصریح کرد: براساس این برنامه برای هر قطعه دست کم دو سازنده و حداکثر سه منبع تأمین خواهیم داشت.
 
منصوری سرمایه‌گذاری صورت گرفته تاکنون برای خودکفایی قطعات بدون قالب‌های بدنه را ۲۸۰ میلیارد ریال و ۶۳ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری زیادی در سه سال گذشته توسط ایران خودرو و سازندگان برای این پروژه صورت گرفته و باید این پروژه را محقق کنیم.
 
وی از ابلاغ سیاست‌های جدید ساپکو در راستای توسعه سازندگان، توسعه صادرات، ارتقای رضایت مشتریان و توسعه خودکفایی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد و گفت: با این استراتژی هم فرآیند و هم محصول را برای تأمین کیفیت قطعات مورد توجه قرار خواهیم داد.
 
بر روی پلت‌فرم ۳۰۱، چهار خودرو تولید و عرضه می‌شود
 
معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند تولید محصول ۳۰۱ گفت: پلت‌فرم این محصول مبنایی برای تولید و عرضه چهار خودروی دیگر توسط ایران خودرو خواهد بود.
 
عادل پیرمحمدی افزود: با دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بعد از ترک پژو پروژه تولید محصول ۳۰۱ با استفاده از توان سازندگان توانمند کشور فعال شد.
 
وی ترک پژو را فرصتی برای خودکفایی در تولید دانست و تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی های صورت گرفته در قرارداد، امکان توسعه و خودکفایی تولید ۳۰۱ بدون حضور پژو نیز امکان‌پذیر بوده است.
 
مدیر پروژه ۳۰۱ با اشاره به مشارکت ۳۰۰ سازنده در فرآیند تأمین و تولید قطعات این محصول، پیشرفت در اجرای پروژه را حاصل کار تیمی و همکاری سازندگان کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در فاز توسعه‌ای قطعات و محصول هستیم و تا نیمه دوم امسال قالب قطعات به خصوص در بخش بدنه طراحی و ساخته خواهد شد. بیش از ۱۵ قالب ساز در حال ساخت ۱۹۷ قالب محصول ۳۰۱ هستند.
 
وی افزود: تمامی قطعات محصول ۳۰۱ دارای تولیدکننده در میان سازندگان داخلی است. قرار بود تولید این محصول با نرخ داخلی سازی ۴۰ درصد آغاز شود اما ایران خودرو در آغاز با ۷۰ درصد ساخت داخل آن را تولید خواهد کرد.
 
طبق اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو از آمادگی زنجیره تأمین برای تولید محصول جدید این خودروساز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تولید ۳۰۱ ضامن آینده صنعت خودرو کشور خواهد بود، ایران خودرو چند محصول دیگر در کلاس‌های مختلف را نیز بر مبنای پلت‌فرم ۳۰۱ تولید و عرضه خواهد کرد.
 
وی از آماده‌سازی خط تولید این خودرو خبر داد و گفت: در حال حاضر خط تولیدی با ظرفیت تولید ۱۶ دستگاه از محصول ۳۰۱ در هر ساعت ایجاد شده که با همکاری و همت سازندگان و تأمین کنندگان به بهره‌برداری خواهد رسید.