جنگ تجاری چه اثراتی دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،گزارش‌های مختلف همیشه به برندگان و بازندگان جنگ تجاری می‌پردازند. اما حالا صندوق بین‌المللی پول گزارشی از تأثیر جنگ تجاری روی مصرف‌کنندگان منتشر کرده است.
 
این گزارش می‌نویسد: تنش تجاری امریکا-چین تاثیرات منفی روی مصرف‌کنندگان و بسیاری از تولیدکنندگان در هر دو طرف درگیری گذاشته است.
 
تعرفه‌ها، تجارت میان امریکا و چین را کاهش داده است اما کسری تجاری عموماً بدون تغییر باقی‌مانده است. آخرین درگیری‌ها می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای اعتماد کسب‌وکارها و بازارهای مالی را از بین ببرد. همچنین اختلال در زنجیره تأمین عرضه جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2019 را به خطر می‌اندازد.
 
*تغییر شکل تجارت امریکا و چین
 
بالا رفتن تعرفه‌های امریکا و رسیدن آن به 25 درصد روی 200 میلیارد دلار از محصولات چینی از تاریخ دهم ماه می، آخرین نشانه تشدید تنش‌های تجاری میان امریکا و چین بود.
 
تأثیر تعرفه‌های قبلی امریکا و اقدام متقابل چینی‌ها در حال حاضر روی داده‌های تجاری آشکارشده است. هر دو کشور به طور مستقیم درگیر هستند و شرکای تجاری آن‌ها هم تحت تأثیر تعرفه‌ها قرار می‌گیرند.
 
سال 2018، ایالات‌متحده تعرفه‌ها را به‌طور پیوسته روی سه لیست از کالاهای وارداتی از چین اعمال کرد. هدف اولیه واردات 34 میلیارد دلار بود. سپس 16 میلیارد دلار دیگر اضافه شد و درنهایت هم‌روی 200 میلیارد دلار از دیگر واردات وضع شد. درنتیجه، واردات امریکا از چین در این سه گروه به‌شدت با کاهش مواجه شد.
 
در مواردی که میان اعلام و اجرای تعرفه‌ها تأخیر وجود داشته، همان‌طور که در لیست 16 میلیارد دلاری و 200 میلیارد دلاری مشاهده شد، افزایش رشد واردات قبل از شروع تاریخ اجرا دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که واردات پیش از تعرفه‌ها افزایش‌یافته که درنتیجه، کاهش شدید واردات پس‌ازآن مشاهده‌شده است.

 

 

 

*تأثیر بر مصرف‌کنندگان

به‌طور واضح، مصرف‌کنندگان، بازندگان تنش تجاری میان پکن و واشنگتن هستند. تحقیقاتی که توسط کاوالو، گوپیناث، نیمان و تانگ با استفاده از داده‌های قیمت از واردات از چین انجام‌شده نشان می‌دهد که درآمد تعرفه‌های جمع‌آوری‌شده تقریباً به‌طور کامل به واردکنندگان آمریکایی تحمیل‌شده است. بنابراین هیچ تغییر قیمتی در (تعرفه‌های سابق) قیمت مرزی واردات از چین وجود نداشته است. اما پرش قیمت پس از تعرفه واردات و مطابق با مقدار تعرفه‌ها موجود بوده است.

برخی از این تعرفه‌ها به مصرف‌کنندگان آمریکایی منتقل‌شده است، بخش‌هایی مانند لباس‌شویی. اما در حین حال برخی شرکت‌ها با حاشیه سود پایین‌تر این تعرفه‌ها را جذب کرده‌اند. افزایش بیشتر تعرفه‌ها به‌احتمال‌زیاد به‌طور مشابه به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. درحالی‌که تأثیر مستقیم بر تورم ممکن است ناچیز باشد، اما این موضوع می‌تواند اثرات وسیع‌تری از طریق افزایش قیمت در رقبای داخلی ایجاد کند.

 

 

*تأثیر بر تولیدکنندگان

تأثیر جنگ تجاری میان تولیدکنندگان پیچیده است. برخی برنده‌اند و برخی هم بازنده. بعضی از تولیدکنندگان کالاهای امریکا و چینی که در بازار داخلی رقابت می‌کنند و با واردات تحت تأثیر تعرفه‌ها قرار می‌گیرند و همچنین رقبای صادرکننده به کشورهای سوم، برندگان بالقوه این جنگ هستند.

اما در این میان تولیدکنندگان کالاهای امریکا که تحت تأثیر تعرفه‌ها قرار می‌گیرند و از کالاهای واسطه‌ای استفاده می‌کنند، بازندگان بالقوه هستند.

از طرفی گفته می‌شود که انحراف تجاری رخ‌داده است. داده‌های آماری ایالات‌متحده نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد کاهش واردات از چین اتفاق افتاده است، اما با افزایش واردات از دیگر کشورها جبران شده است. به‌طور مثال، واردات ایالات‌متحده از مکزیک به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

پس‌ازاینکه در ماه اوت، لیست 16 میلیارد دلاری تعرفه‌ها به اجرا گذاشته شد، کاهش شدید تقریباً 850 میلیون دلاری در واردات از چین رخ داد که با افزایش 850 میلیون دلاری از مکزیک جبران شد. بنابراین در کل آمار واردات امریکا تغییری ایجاد نشد.