*تأثیر بر مصرفکنندگان
بهطور واضح، مصرفکنندگان، بازندگان تنش تجاری میان پکن و واشنگتن هستند. تحقیقاتی که توسط کاوالو، گوپیناث، نیمان و تانگ با استفاده از دادههای قیمت از واردات از چین انجامشده نشان میدهد که درآمد تعرفههای جمعآوریشده تقریباً بهطور کامل به واردکنندگان آمریکایی تحمیلشده است. بنابراین هیچ تغییر قیمتی در (تعرفههای سابق) قیمت مرزی واردات از چین وجود نداشته است. اما پرش قیمت پس از تعرفه واردات و مطابق با مقدار تعرفهها موجود بوده است.
برخی از این تعرفهها به مصرفکنندگان آمریکایی منتقلشده است، بخشهایی مانند لباسشویی. اما در حین حال برخی شرکتها با حاشیه سود پایینتر این تعرفهها را جذب کردهاند. افزایش بیشتر تعرفهها بهاحتمالزیاد بهطور مشابه به مصرفکنندگان منتقل میشود. درحالیکه تأثیر مستقیم بر تورم ممکن است ناچیز باشد، اما این موضوع میتواند اثرات وسیعتری از طریق افزایش قیمت در رقبای داخلی ایجاد کند.
*تأثیر بر تولیدکنندگان
تأثیر جنگ تجاری میان تولیدکنندگان پیچیده است. برخی برندهاند و برخی هم بازنده. بعضی از تولیدکنندگان کالاهای امریکا و چینی که در بازار داخلی رقابت میکنند و با واردات تحت تأثیر تعرفهها قرار میگیرند و همچنین رقبای صادرکننده به کشورهای سوم، برندگان بالقوه این جنگ هستند.
اما در این میان تولیدکنندگان کالاهای امریکا که تحت تأثیر تعرفهها قرار میگیرند و از کالاهای واسطهای استفاده میکنند، بازندگان بالقوه هستند.
از طرفی گفته میشود که انحراف تجاری رخداده است. دادههای آماری ایالاتمتحده نشان میدهد که به نظر میرسد کاهش واردات از چین اتفاق افتاده است، اما با افزایش واردات از دیگر کشورها جبران شده است. بهطور مثال، واردات ایالاتمتحده از مکزیک بهطور قابلتوجهی افزایشیافته است.
پسازاینکه در ماه اوت، لیست 16 میلیارد دلاری تعرفهها به اجرا گذاشته شد، کاهش شدید تقریباً 850 میلیون دلاری در واردات از چین رخ داد که با افزایش 850 میلیون دلاری از مکزیک جبران شد. بنابراین در کل آمار واردات امریکا تغییری ایجاد نشد.