تعهدات معوق خودروسازان کاهش یافته است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،احتمالاً اولین بخشی که تحریم‌ها از اقتصاد کشور را هدف گرفت، صنعت خودروسازی بود. از سال گذشته که ترامپ از برجام خارج شد، صنعت خودروسازی با مشکل مواجه شد. مواد اولیه و قطعه‌ها به‌سختی وارد کشور شد، خودروسازان خارجی که در قالب همکاری و تفاهم‌نامه‌های مختلف به کشور آمده بودند، رفتند و باز این صنعت تنها ماند. این اتفاقات باعث شد میزان تولید کاهش پیدا کند، قیمت‌ها افزایش یابد و بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست بدهد. حالا وزارت صمت در پی تعادل بخشیدن به این صنعت است. فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره افزایش تولید و انجام تعهدات معوق خودروسازان توضیح داد. او معتقد است بازار کشور کشش دارد و تولید یک‌میلیون و 200 هزار دستگاه برای سال 98 دور از ذهن و غیرممکن نیست.
 
*براساس پیش‌بینی وزارت صمت، امسال یک‌میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد. با توجه به تحریم‌ها، این رقم خیلی خوش‌بینانه به نظر نمی‌رسد؟
 
در خودروسازی‌های اصلی حداقل 550 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد و 100 هزار دستگاه هم در سایر خودروسازی‌ها تولید می‌شود. همچنین تولید 20 هزار دستگاه خودروی سنگین پیش‌بینی‌شده است که روی‌هم یک‌میلیون و 220 هزار دستگاه در سال 98 تولید خواهد شد. برای خودرو بازار وجود دارد و ما هم باید آن را پوشش دهیم. کشور از طریق خودروهای داخلی قابلیت ساخت دارد، گرچه بالاخره بخشی از این مواد اولیه این خودروها باید از خارج از کشور تهیه شود. اما از آن طرف برنامه خاص و ویژه‌ای که در برنامه ساخت داخل گذاشته‌ایم، میزان وابستگی‌مان به خارج از کشور را کمتر از گذشته خواهد کرد. با توجه به مجموع اقداماتی که در سال 97 اتفاق افتاد، در گروه سایپا 38 میلیون دلار و در ایران‌خودرو 40 میلیون دلار کاهش میزان ارزبری در تولید محصولات رخ داد. برای رسیدن به این مهم، قطعه‌سازها را دعوت و نمایشگاه دائمی برگزار کردیم. از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و مراکز تولیدی قطعات دعوت کردیم که حضور داشته باشند و بتوانند قطعه‌ای را در داخل بسازند. تمرکز روی ساخت داخلی کردن قطعات است. حالا بخشی از این پروژه‌ها در سال 1398 به بهره‌برداری می‌رسد. این اتفاقات با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور موجود بوده انجام شده و در حال حاضر با حمایت‌هایی که در نوسازی، بازسازی و تأمین نقدینگی داشته ایم،‌ تنها به‌کارگیری آن را تسریع کرده ایم. در سایر موارد اگر به سرمایه‌گذاری نیاز باشد، سرمایه‌گذاری را هم در اولویت قرار می‌دهیم. تمام تلاشمان این است که یک‌میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید شود. آرایش هم بر همین هدف تنظیم‌شده است. چند روز گذشته با تعدادی از قطعه‌سازان جلسه‌ای برگزار شد و آن‌ها هم اعلام کردند آمادگی دارند. درست است که در شرایط تحریم قرار داریم، اما بالاخره تسلیم نمی‌شویم. راه‌هایی پیدا کردیم و ادامه می‌دهیم.
 
*درباره پیش‌فروش خودروسازان صحبت‌های زیادی مطرح شده است. چندی پیش شما پیش‌فروش را منوط به افزایش تولید خودروسازان کرده بودید. اما چند روز پیش خبرهایی منتشرشده که سایپا در کنار فروش فوری به دنبال راه‌اندازی پیش‌فروش است. به عبارتی افزایش تولید در سایپا اتفاق افتاده است؟
 
فعلاً پیش‌فروشی انجام نمی‌شود. اگر هم قرار باشد خودروسازان پیش‌فروش انجام دهند، باید اول در کمیته خودرو بررسی شود. این کمیته آمار و ارقام را بررسی می‌کند. یکی از اهداف ما کاهشی کردن میزان تعهدات معوق خودروسازان است که در این چند ماه گذشته با توجه به مجموعه برنامه‌ریزی‌هایی که اتفاق افتاده، همواره تعهدات معوق در حال کاهش بوده است. اگر این تعهدات به مرحله کاهشی برسد مجوز برای پیش‌فروش دوباره داده می‌شود. اما فعلاً تا زمانی که در جلسه کمیته خودرو بررسی کامل نشود و روند تولید، وضعیت تولید و تعهدات مشخص نشود، فعلاً مجوز پیش‌فروش داده نمی‌شود.
 
*در حال حاضر میزان تولید در خودروسازان چند هزار دستگاه است؟
 
الان به‌طور متوسط در هر دو خودروساز بزرگ کشور روزانه بالای 1800 دستگاه خودرو تولید می‌شود و برخی روزها به بالای دو هزار دستگاه می‌رسد و البته در روزهایی هم کمتر از این میزان تولید می‌شود. واقعیت این است که با تولید حدود 1200، 1300 دستگاه در روز تمام تعهدات معوق خودروسازان پاس خواهد شد. روال پیش‌فروش، روالی منطقی و دستورالعمل خاص خود را داشته است. به‌هرحال خودروساز از امروز برای تدارکاتش باید فکر کند تا بتواند در چند ماه آینده تولید کند. نمی‌تواند به‌جایی برسد که برای فروشش هیچ برنامه‌ای نداشته باشد و بخواهد تدارکات انجام دهد. پیش‌فروش برنامه منسجم و مرتبط به هم بوده است. درگذشته وجود داشته و در کل دنیا هم با همین مکانیزم فروش انجام می‌شود. اما دقت ما روی این موضوع است که مجوزی که داده می‌شود باعث بروز مشکل و معوق شدن تعهدات نشود.