زمان راه اندازی بازار متشکل ارزی اعلام شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدرضا پورابرهیمی با اشاره به نشست کمیسیون اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی به فارس گفت: اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه ساماندهی بازار ارز توسط دولت و به ویژه بانک مرکزی در طول ماه های اخیر شروع شده مسیری را فراهم کرده که این بازار به تعادل منطقی تری نسبت به گذشته برسد.
 
وی افزود: در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مجموعه مدیریتی و رئیس بانک مرکزی در حوزه های مختلف مباحث تخصصی مطرح شد و سیاست‌های ارزی دولت مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه برای تسریع در راه اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد ماه توافق داشتیم و قرار شد برنامه زمانبندی به صورت کامل از طرف بانک مرکزی به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: پیش بینی این است که اقدامات اخیر و به ویژه بخشنامه ای که در یکی دو روز گذشته صادر شد، مقدمه ای برای راه اندازی این بازار باشد.
پور ابراهیمی با بیان این که بازار متشکل ارزی چند اثر مهم در حوزه اقتصادی خواهد داشت، افزود: اولین اثر آن این است که دغدغه ناشی از عدم بازگشت منابع ارزی صادرات غیرنفتی تا حد زیادی برطرف خواهد شد. موضوع مربوط به بازگشت منابع ارزی به دلیل عدم تعیین نرخ مشخص برای تسویه، مزیتی برای صادرکنندگان ایجاد نمی کند و به دلیل تفاوت نرخ سامانه نیما و نرخ بازار سنا صادرکنندگان علاقه ای به بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارند. بنابراین نکته اول این است که راه اندازی بازار متشکل ارزی کمک می کند جذابیت بازار برای بازگشت منابع ارزی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: دومین اثر این است که نرخ هایی همانند بازار سنا و امثال اینها به تدریج کنار گذاشته شوند و عملا با یک نرخ مشخص و براساس سازوکار عرضه و تقاضا مواجه شویم. کاهش تفاوت بین نرخ ها و رسیدن به یک نرخ تعادلی موجب می شود تقاضا برای ارز به منظور واردات کالا کاهش پیدا کند. بنابراین کاهش تقاضای ارز از یک سو و افزایش عرضه موجب کاهش نرخ ارز می شود. اثر سوم مسدود شدن منافذ فساد در تخصیص ارز و ثبت سفارش ها خواهد بود و این کمک می کند شفافیت ایجاد شود.