مدیریت ارزی بانک مرکزی، عامل رفت و برگشت قیمت سکه
 بانک مرکزی متولی سیاست های ارزی و پولی کشور است و دستگاه های اقتصادی از سیاست های ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی تبعیت می کند. زمانی که از مدیریت بانک مرکزی به عنوان عامل اثر گذار در بازارهای ارز و سکه می گوییم، درواقع به مجموعه ای از سیاست ها اشاره داریم که از سوی این بانک و دیگر سازمان های مربوط به بازارها و زیر نظر بانک مرکزی اجرایی می شود. این سیاست ها صرفا ایجاد بازار متشکل ارزی شامل نمی شود.
 
قیمت سکه در روزهای اول هفته جاری کاهش پیدا کرد و امروز دوباره نرخ ها افزایش یافته است. تنها عامل کاهش قیمت در روزهای آغازین هفته و امروز را می توان تغییر معادلات ارزی کشور و نرخ های تعیین شده از سوی بانک مرکزی دانست. درواقع این افزایش و کاهش نرخ ارز است که طی هفته جاری بازار را تحت تاثیر قرار داده است.
 
پیش بینی تحلیل گران این بود که قیمت سکه در ماه رمضان به دلیل کاهش معاملات کاهش پیدا کند. این احتمال وجود دارد که پس از پایان ماه رمضان به دلیل افزایش تقاضا قیمت ها تغییر کند. هرچند ممکن است افزایش تقاضا باعث نوساناتی در بازار سکه شود اما قیمت طلا از نفس تقاضا اثرپذیر نیست. نکته مهم اینکه هر نوع بازار سکه حتی برای یک ساعت دیگر هم قابل پیش بینی نیست. دیروز به هیچ وجه فکر نمی کردیم که سکه امروز بیش از دویست هزار تومان گران شود اما این گرانی رخ داد.
 
در شرایط کنونی تصمیم سیاسی و اقتصادی قابل پیش بینی که بتواند بر بازار طلای جهانی و به دنبال آن بازار سکه و طلا در ایران اثر بگذارد، در آینده نزیک دیده نمی شود. امروز قیمت جهانی طلا 2 دلار کاهش یافته و فردا ممکن است قیمت ها یک دلار رشد کند. بازار در لحظه واکنش نشان می دهد هرچند ممکن است بعضی گمانه زنی ها در آینده محقق شود.