هفته اول خرداد میزبان دومین عرضه اولیه فرابورسی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، یکشنبه (پنجم خرداد) تعداد ۴۰ میلیون سهام شرکت کپسول ژلاتینی ایران معادل ۲۰ درصد از این شرکت در بازار دوم فرابورس، عرضه اولیه می‌شود. این عرضه دومین عرضه فرابورس در سال جدید خواهد بود.
 
این عرضه همچون عرضه‌های قبل به روش ثبت سفارش صورت می‌گیرد. در این روش هر سهم با کف قیمت ۵۶۰ و سقف قیمت ۵۷۰ تومان ارزش‌گذاری شده است و معامله‌گران در این بازه قیمتی می‌توانند اقدام به ثبت سفارش کنند.
 
این عرضه در بازار دوم فرابوس صورت می‌گیرد و دو متعهد خرید دارد که در صورت عدم استقبال از عرضه، تعهد خرید ۵۰ درصد از سهام عرضه شده را دارند.
 
رامین رمضانی کلمر - مدیرعامل شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران - درباره عملکرد این صنعت به فعالان بازار سرمایه گفت: دو دهه است که مقدار فروش ما ۱۰ تا ۲۰ درصد بیش از نیاز کشور بوده است. در سال ۱۳۹۷ فروش روند رو به رشد داشته و این روند را در سال ۱۳۹۸ ادامه دادیم؛ به طوری که مطابق صورت‌های مالی که در کدال افشا شده در فروردین ۲۱۶ میلیون فروش داشته‌ایم.
 
رمضانی با اشاره به ترازنامه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ و ۹۶ بیان کرد: مجموع دارایی‌های جاری در سال گذشته نسبت به سال قبلش ۱۹.۵ درصد افزایش پیدا کرده دارایی‌های غیر جاری ۹ درصد کاهش داشته است که در مجموع بیش از ۱۵ درصد در دارایی‌ها افزایش داشته‌ایم. از طرفی بدهی جاری و غیر جاری ما کاهش داشته است.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا تیپیکو عرضه اولیه در بازار سرمایه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: امسال هر ماه یک عرضه خواهیم داشت.
 
رمضانی درباره اینکه مواد اولیه را از داخل تأمین می‌کنید یا خارج؟ تشریح کرد: در فرایند تولید محصول نهایی ۴۰ ماده را با هم ترکیب می‌کنیم و برخی را از داخل و برخی را از خارج تأمین می‌کنیم و حدود دو میلیون یورو در سال واردات داریم.
 
رمضانی در پاسخ به ایسنا، درباره صورت‌های مالی شرکت و اینکه آیا رشد بیش از دو برابری سود خالص در صورت سود و زیان به علت تورم بوده یا فعالیت‌های عملیاتی شرکت، گفت: بخشی از سود شرکت ناشی از افزایش فروش است و قسمت عمده آن برمی‌گردد به اینکه قیمت تمام شده محصول را کاهش دادیم. همچنین توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط حال حاضر هدف‌گذاری برای صادرات به کشورهای اروپایی محقق می‌شود و در این صورت کدام کشورها را هدف قرار داده‌اید؟ اظهار کرد: دغدغه نسبت به صادرات به کشورهای هدف واقعیت دارد و به علت اینکه نمی‌تواینم نقل و انتقال پول انجام دهیم بسیار سخت است. ولی راهکارهای مختلفی وجود دارد که سعی داریم از آن طریق صادرات کنیم و ارز را به کشور انتقال دهیم. شرکت‌های هدف قزاقستان، ازبکستان، بلاروس، آمریکا، روسیه و اوکراین است. در حال حاضر هم به کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان و افغانستان صادرات داریم و هدف این است که صادرات به این کشورها را بیشتر کنیم.
 
رمضانی کلمر در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا شما دانش بنیان حساب می‌شود و معافیت مالیاتی دارید؟ گفت: شرکت‌هایی که سهامی عام هستند می‌توانند دانش‌بنیان شوند ولی به راحتی معافیت مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. ما شرکت دانش بنیان نیستیم اما ثبت اختراع داریم. متأسفانه در معاونت علمی ریاست جمهوری ساخت کپسول را به عنوان صنایع دانش بنیان قبول نکردند و در این مورد با در حال رایزنی هستیم که تجدید نظر شود، چراکه تکنولوژی این صنعت تجربی است و در مرز دانش فنی قرار دارد و هیچ شخصی دانش فنی‌اش را ندارد. می‌گویند تولید کپسول‌ها ساده است. من هم قبلاً این طور فکر می‌کردم اما به عنوان شخصی که دو دهه است در این صنعت کار می‌کنم بعد از مدتی متوجه شده‌ام که این طور نیست.
 
وی درباره برنامه‌های آتی، گفت: ما یک استراتژی پنج ساله داریم و قرار است این استراتژی را به قوت ادامه دهیم. یکی از برنامه‌های ما این است که GNP اروپا را داشته باشیم تا بتوانیم به کشورهای اروپایی صادرات کنیم. در این راستا سعی داریم سالی ۲۰ درصد پیشرفت داشته باشیم.
 
رامین رمضانی کلمر درباره وضعیت این صنعت در دنیا، گفت: پیش‌بینی شده که بازار کپسول در دنیا در سال ۲۰۱۶ از ۱.۸ بیلیون دلار به ۲.۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۶ برسید که تقریباً ۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
وی از دیگر برنامه‌های آتی که بعد از فرابورسی شدن در نظر داریم، گفت: تولید کپسول‌های گیاهی یکی از اهداف ماست که پایه حیوانی ندارد. این کپسول پایداری شیمیایی بالاتری دارد از طرفی برخی از افراد گیاهخوار هستند و ترجیح می‌دهند که کپسول گیاهی باشد و باعث می‌شود که ویروسی از حیوان به انسان انتقال پیدا نکند. علاوه بر این در برنامه‌ها داریم که کپسول‌هایی را تولید کنیم که در روده باز شود و نه در معده و این موضوع بهترین کار ممکن است که در اغلب دانشگاه‌های بزرگ دنیا مطرح است. این کپسول‌ها سبب می‌شود که خصوصیات دارویی حفظ شود.
 
در ادامه این مراسم، محمد امین قهرمانی، مدیر کارگزاری که ارزش‌گذاری را بر عهده گرفتن بود در پاسخ به سوال ایسنا درباره نحوه ارزش‌گذاری شرکت برای عرضه در بازار دوم فرابورس، گفت: ما سعی کردیم با محافظه کاری کاملی ارزش‌گذاری را انجام دهیم. تلاش مجموعه این بوده که قیمت گذاری به نحوی باشد که برای بازار جذاب باشد؛ به طوری که قیمتی که توسط فرابورس اعلام شده کمتر از ارزش‌گذاری انجام شده است. این صنعت در خاورمیانه انحصاری است و از این لحاظ هم شرکت از ارزش خوبی برخوردار است.