افزایش حق بیمه هنرمندان در اختیار تامین اجتماعی نیست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدحسن زدا درباره افزایش میزان حق بیمه افراد بیمه شده تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به ویژه هنرمندان، افزود: نرخ حق بیمه از سال 1354 تاکنون تغییری پیدا نکرده است 30 درصد حق بیمه در اختیار تامین اجتماعی است اما حتی یک درصد هم این حق بیمه افزایش نیافته است.
 
وی افزود: مشکل از جایی شروع می شود که حق بیمه بسیاری از بیمه شدگان تامین اجتماعی، به حداقل حقوق سال وصل است و طبیعی است هرسال وقتی شورای عالی کار حداقل حقوق را افزایش می دهد به همان نسبت حق بیمه ها هم افزایش می یابد. این موضوع در اختیار سازمان تامین اجتماعی نیست.
 
زدا اضافه کرد: نباید بیمه شدگان به ویژه هنرمندان فکر کنند که سازمان تامین اجتماعی حق بیمه را افزایش داده است. هنرمندان چون با حداقل دستمزد ارتباط دارند ، به تبع افزایش حداقل دستمزد حق بیمه آن ها افزایش می یابد و این موضوع در اختیار سازمان تامین اجتماعی نیست.
 
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، در حال حاضر 60 نوع خدمت بیمه ای و درمانی به صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارایه می دهد.این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است و 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.
 
بخش بیمه ای این سازمان دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارایه می شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.
 
مدتی است که بسیاری از هنرمندان به افزایش نرخ حق بیمه خود اعتراض دارند که چرا سازمان تامین اجتماعی حق بیمه آنها را افزایش داده است، اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی می گویند که این افزایش در اختیار سازمان نیست و شورای عالی کار در این زمینه تصمیم گیری می کند.
 
براساس تفاهم نامه همکاری بین سازمان تامین اجتماعی و معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از 12 هزار نفر از هنرمندان تئاتر و سینما از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند شدند.