کانال نقل و انتقال مالی مطمئن بین تهران و مینسک ایجاد شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در دیدار مسعود خوانساری با یوری ایوانوویچ لازارچیک، ظرفیت‌ های مشترک اقتصادی برای همکاری دو کشور مورد بحث و گفت‌ و گو قرار گرفت. در این ملاقات، سفیر بلاروس ضمن تاکید بر علاقمندی این کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران، از آمادگی اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس برای میزبانی از هیات تجاری اتاق تهران طی تابستان جاری خبر داد.
 
این دیدار در حالی برگزار شد که اتاق تهران به دعوت اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس، در حال آماده‌ سازی اعزام یک هیات تجاری به مینسک در تابستان سال جاری است. بر اساس برنامه‌ ریزی‌ صورت گرفته از سوی اتاق تهران، قرار است هیات تجاری اتاق تهران تیرماه امسال برای انجام مذاکرات و رایزنی‌ های اقتصادی راهی مینسک شود.
 
در این دیدار، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیوند سیاسی دو کشور که به گفته وی در طول سال‌ های گذشته همواره پایدار بوده است، سطح روابط اقتصادی میان دو کشور را قابل قبول ندانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی که در هر دو کشور فراهم است، می‌ توان با شناخت دقیق کنشگران اقتصادی دو طرف نسبت به فرصت‌ های همکاری مشترک، سطح مناسبات اقتصادی را گسترش داد.
 
مسعود خوانساری در عین حال، گام نخست در توسعه همکاری‌ های اقتصادی میان دو کشور را رفع مشکلات نقل‌ و انتقال مالی و برقراری مراودات بانکی پایدار میان دو طرف عنوان کرد و افزود: در این رابطه، ایران آماده برقراری مناسبات بانکی با بلاروس است و دولتمردان این کشور در مینسک نیز باید زمینه ایجاد این همکاری را هرچه سریع‌ تر فراهم کنند.
 
سفیر جمهوری بلاروس نیز در این دیدار، یکی از دلایل تجارت اندک دو کشور با یکدیگر را محدودیت‌ های ایجاد شده در مبادلات پولی و بانکی عنوان کرد و گفت: به رغم تحریم‌ هایی که علیه ایران اعمال شده است، دو کشور ایران و بلاروس می‌ توانند همچنان تجارت کالایی را ادامه دهند.
 
یوری ایوانوویچ لازارچیک، برخی از فرصت‌ های تجاری میان دو کشور را در زمینه محصولات کشاورزی و غذایی، ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی، فرآورده‌های چوبی و نیز خشکبار دانست و افزود: با حضور هیات تجاری اتاق تهران در میسنک و ملاقات فعالان بخش خصوصی دو کشور، زمینه‌ های همکاری تجاری دو طرف بیش از گذشته شناسایی شده و شیوه‌های داد و ستدها نیز نمایان خواهد شد.
 
سفیر جمهوری بلاروس در تهران همچنین، به موافقتنامه اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و عضویت ایران در این اتحادیه را به نفع توسعه همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای عضو این اتحادیه دانست.
 
همچنین در این نشست، حسام‌الدین حلاج، سرپرست امور بین‌ الملل اتاق تهران با اشاره به وجود تشکل‌ ها و اتحادیه‌ های فعال اقتصادی در ایران و ارتباط کاری گسترده اتاق تهران با این تشکل‌ ها، تصریح کرد که پیوند تجاری دو کشور از طریق اتاق‌ های هر دو طرف و نزدیکی اتحادیه‌ های صنعتی و اقتصادی، قابل دسترسی است.
 
وی از آمادگی معاونت بین‌الملل اتاق تهران برای همکاری با سفارت جمهوری بلاروس در جهت شناسایی بنگاه‌ ها و فرصت‌ های همکاری اقتصادی دو کشور و معرفی فعالان اقتصادی دو طرف به یکدیگر خبر داد.