شرایط حضور شرکت ها در بورس تسهیل شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس گزارش تحقیقی که بورس ایران منتشر کرده است تاکنون تنها سهام 2.5 درصد از بنگاه های صنعتی ایران در بورس عرضه شده است و این به معنی آن است که کمتر از هزار شرکت پذیرفته شده در بورس وجود دارد و بخش مهمی از بنگاه های اقتصادی و صنعتی کشور همچنان در بازار اوراق بهادار حضور ندارند و منابع خود را تنها می توانند از بانک ها تامین کنند و امکان فروش سهام و جذب منابع را ندارند. البته در این بین کارشناسان معتقدند باید شرایطی فراهم شود که تعداد زیادی از شرکت ها و بنگاه های صنعتی امکان حضور در بورس را پیدا کنند. روند ورود شرکت‌های جدید به بورس بسیار کند است و باید برنامه‌های جدیدی برای ورود شرکت‌های حاضر در اقتصاد به بورس تدوین شود.
 
فرهاد دژپسند چندی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: خرده سهامداران باید به موضوع خرید سهام ورود کنند. او با اشاره به افزایش شاخص‌های بورس در هفته‌های ابتدایی سال ۹۸ گفت: ورود شرکت‌های جدید در بورس باید تسهیل و امکان عرضه دارایی‌های دولت و بانک‌ها در بازار سرمایه فراهم شود. نرخ بازدهی فعالیت‌های بورسی باید افزایش یافته و معافیت مالیاتی آن بخش از سود سهام که به حساب سرمایه منتقل می‌شود، تمدید شود تا حجم سرمایه گذاری در بورس بالا رود. به گفته او سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی نسبت به سال ۹۶ حدود سه برابر شده است و همین می تواند فضایی را برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی فراهم کند.
 
براساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 88هزار کسب و کار خرد و متوسط درقالب شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در ایران وجود دارن که درمیان آنها شرکت‌هایی زیادی هستند که می توانند وارد بورس شود. علاوه بر این باید به این نکته توجه کرد که تعداد شرکت‌های ثبت شده در اقتصاد ایران در حالی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار می‌رسد که در کمال تعجب شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به هزار شرکت هم نمی‌رسد.
 
سال‌های سال است که این بانک ها هستند که بار اصلی تأمین مالی بنگاه‌ها را به دوش می‌کشند و همین موضوع هم چالش های بسیاری را ایجاد کرده است و می بینیم که باتوجه به رکود اقتصادی بنگاه‌ها بدهی‌های کلانی به بخش بانکی کشور دارند و حتی تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی تعطیل و مصادره شده اند. در شرایطی که سرمایه در گردش و نبود نقدینگی بخش مهم از مشکل واحدهای تولیدی در کشورمان هست، حضور شرکت ها در بورس و تامین نقدینگی از طریق تالار و بازار بورس می تواند یکی از راه های مهم و مطمئن در این بین باشد.