چین درنهایت برنده است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جنگ تجاری یک‌ساله میان امریکا و چین ثابت کرده است که درگیری‌های اولیه در تنش‌های اقتصادی ممکن است برای چندین دهه ادامه پیدا کند، چراکه هر دو کشور برای تسلط برجهان، ثروت و اول بودن مبارزه می‌کنند. نیویورک‌تایمز گزارشی درباره فاز جدید تنش‌های تجاری امریکا و چین منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، پیشرفت برای رسیدن به یک توافقنامه تجاری هفته گذشته فروریخت و هر دو طرف، فرصت‌های چانه‌زنی خود را سخت‌تر کردند. به‌طوری‌که گفته می‌شود حتی اگر معامله تجاری انجام شود، تنش‌های دیگری بین دو اقتصاد بزرگ جهانی باقی می‌ماند.
 
امریکا به طرز فزاینده‌ای از نقش ظهور چین در اقتصاد جهانی و اقداماتی که برای پیشبرد آن انجام می‌دهد نگران است؛ اقداماتی ازجمله یارانه به صنایع مهم، تبعیض علیه شرکت‌های خارجی و مالکیت روی شرکت‌های با تکنولوژی بالا در ایالات‌متحده و اروپا.
 
دولت ترامپ در حال تلاش برای محدود کردن نفوذ اقتصادی چین در ایالات‌متحده و خارج از کشور است و درباره جاه‌طلبی چین مدام هشدار می‌دهد.
 
ایالات‌متحده موانعی برای محدود کردن سرمایه‌گذاری چین در کشورش ایجاد کرده است. امریکا به دنبال محدود کردن نقش چین در ساخت نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی امریکا است. در همین حال کشورهای دیگر هم از استفاده از تجهیزات چینی نگران هستند.
 
اف‌بی‌آی بررسی از پژوهشگران چینی در ایالات‌متحده را بیشتر کرده است. وزارت دادگستری جاسوسی تجاری از فناوری‌های آمریکایی را مورد هدف قرار داده است. به‌طوری‌که ابتدای سال جاری ایالات‌متحده محکومیت‌های گسترده برای غول مخابراتی چینی، هوآوی و مدیرمالی آن در نظر گرفت. منگ وان‌ژو، متهم به سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران است.
 
چین که برای غلبه بر صنایع آینده تلاش می‌کند، فعلاً این کار را به تأخیر انداخته است. روزنامه حزب کمونیست روز شنبه اعلام کرد: ایالات‌متحده پس‌ازاینکه قدرت، ظرفیت و اراده چین را نادیده گرفت، دوباره دست به افزایش تعرفه‌ها زد.
 
محدود کردن جاه‌طلبی و روش‌های چین کاری مکارانه است. از طرفی نگرانی از بروز «وحشت سرخ» جدید (وحشت سرخ: اخراج گسترده چینی‌ها توسط دولت فدرال در سال‌های 1919 و 1920 است. این «ترس» به علت ترس از سوءاستفاده کمونیست‌ها در ایالات‌متحده پس از انقلاب روسیه بود.) و تبعیض علیه چینی‌ها و شهروندان آن‌ها وجود دارد که درنهایت می‌تواند به ایالات‌متحده آسیب برساند.
 
طبق گفته‌های دانشگاهی‌ها، سال گذشته ویزای 30 استاد چینی در ایالات‌متحده لغو شد یا مورد بررسی‌های اداری قرار گرفت.
 
به گفته کارشناسان حتی اگر معامله تجاری هم حل شود، اما اختلافات بزرگ‌تر همچنان وجود دارد. حتی رسیدن به یک توافق تجاری، برای حل مشکلات دیگر، به‌اندازه کافی بزرگ نیست.
 
مذاکره‌کنندگان چینی در طول تعطیلات آخر هفته، بدون رسیدن به توافقی تجاری و با موانع اقتصادی بزرگ‌تر میان دو کشور به پکن برگشتند. دولت ترامپ، روز جمعه تعرفه‌ها روی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را وضع کرد. ترامپ همچنین گفت فرایند اعمال تعرفه 25 درصدی روی 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی هم در دستور کار است.
 
دو کشور هنوز می‌توانند به توافق برسند و فرصتی برای کسب‌وکارها ایجاد کنند. آن‌ها حتی می‌توانند عوارضی که برای واردات محصولات یکدیگر وضع کرده‌اند را برگردانند. هر دو مقام آمریکایی و چینی روز جمعه گفتند که همچنان به بحث و گفتگو در ماه‌های آینده ادامه می‌دهند.
 
ترامپ روز شنبه اعلام کرد که چین برای این، رسیدن به توافق تجاری را به تأخیر می‌اندازد که امید دارد در سال 2020 حزب دموکرات برنده انتخابات امریکا شود و به این ترتیب چین بتواند رویکرد خود را مانند گذشته ادامه دهد. اما آن‌ها باید بدانند که در دوره دوم ریاست جمهوری من، رسیدن به توافق بسیار سخت‌تر خواهد شد. بنابراین عاقلانه این است که آن‌ها همین‌الان به نتیجه برسند، چراکه من عاشق جمع‌کردن تعرفه‌های بزرگ هستند.
 
طی سال‌ها چین واقعاً رشد کرده و در رتبه‌بندی بانک جهانی جز کشورهای با درآمد متوسط و بالا قرار دارد. اقتصاد آن در حال حاضر از هر کشوری به‌غیراز ایالات‌متحده بزرگ‌تر است. بخش تولیدی آن در حال حاضر بزرگ‌تر از ترکیب ایالات‌متحده، آلمان و کره جنوبی است.
 
طبق گزارش نیویورک تایمز، در 5 سال گذشته، چین به سمت سرکوب داخلی حرکت کرده است. وزارت خارجه امریکا تخمین زده است که پکن، 800 هزارتا 2 میلیون مسلمان را در اردوگاه‌هایی با سیم‌خاردار در شمال غربی چین نگه می‌دارد. چین همچنین یک پایگاه هوایی در جزایر مصنوعی در دریای جنوب چین میان ویتنام، مالزی، اندونزی و فیلیپین ساخته است. در حال حاضر چین بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان را دارد و تمرینات نظامی می‌دهد.
 
در جبهه اقتصادی، رقابت حتی شدیدتر است. چین در حال ایجاد زیرساخت جهانی 5G است که ارتباطات آینده را شکل می‌دهد. چین برای طرح «یک کمربند، یک جاده» وام‌های کم‌بهره و زیرساختی اعطا می‌کند.
 
به گزارش اتاق تهران ،درنهایت بازهم کارشناسان می‌گویند اگر میان شی و ترامپ توافقی ایجاد شود، در درازمدت، روابط استراتژیک دوجانبه در معرض مشکلاتی قرار دارد. حتی اگر معامله‌ای تجاری هم رخ دهد، اما باقی مسائل حل نمی‌شود.