فروش نفت در بازار خاکستری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از یک مقام بلندپایه در وزارت نفت ایران گزارش داد که با بسته شدن کانال‌های صادراتی نفت ایران این کشور تصمیم دارد با دور زدن تحریم‌های ‌آمریکا نفتش را در بازار خاکستری به فروش برساند.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، امیر حسین زمانی‌نیا، معاون وزارت نفت گفته است که ایران تمام منابعش را برای فروش نفت در بازار خاکستری به تحرک در آورده است. وی افزود: ما تصمیم داریم به هر نحو ممکن تحریم‌های ناعادلانه و غیر قانونی ‌آمریکا را دور بزنیم.
 
بر اساس گزارش الجزیره تصمیم به فروش نفت در بازار خاکستری پس از آن اعلام شد که ‌آمریکا در تازه‌ترین بازی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، در اقدامی شگفت‌انگیز از تمدید معافیت خرید نفت برای کشور‌های عمدی مشتری نفت ایران خودداری کرد؛ اقدامی که نگرانی چین، ترکیه و هند را که وابستگی زیادی به نفت ایران دارند، برانگیخت.
 
زمانی‌نیا در گفت‌وگویی که به تازگی در رسانه‌های ایرانی منتشر شده، گفته است که ما تمام منابعمان را به تحرک در آورده‌ایم و در حال حاضر هم در حال فروش نفت در بازار خاکستری هستیم. وی تصریح کرده که احتمالا ایران نمی‌تواند روزانه 2.5 میلیون بشکه نفتی را که در زمان برپایی برجام ‌می‌فروخت، به فروش برساند اما باید تصمیمات جدی در خصوص مدیریت مالی و اقتصادی در شرایط کنونی اتخاذ شود.
 
زمانی‌نیا در باره ساز و کار بازار خاکستری توضیحی نداده اما آنچه که حدس زده ‌می‌شود، این است که نفت خام با تخفیف‌ به مشتریانی که اغلب شرکت‌های خصوصی هستند، فروخته ‌می‌شود. فرایندی که ایران طی یک دهه تحریم همواره با آن توانسته اقتصادش را سر پا نگه دارد. این فرایند قاچاق نیست و به زعم زمانی‌نیار مبارزه‌ای است با تحریم‌هایی یکجانبه، ناعادلانه و غیرقانونی.
 
الجزیره هم‌چنین به نقل از منوچهر تکین، یک کارشناس نفتی در انگلستان گزارش داد که با توجه با پیچیدگی‌ها و حجم ترافیک دریایی در سرتاسر جهان نفتکش‌های ایرانی به راحتی ‌می‌توانند از دید رادار‌های ‌آمریکایی پنهان مانده، نفت ایران را جابه‌جا کرده و به فروش برسانند. وی تصریح کرد که آنچه ‌آمریکا انجام ‌می‌دهد غیرقانونی است و ایران تمام کوشش‌اش را برای دور زدن اعمال این تحریم‌های غیرقانونی به عمل خواهد آورد.
 
این در حالی است که اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرف‌های معاهده بین‌المللی برجام نگرانی خود را از اقدامات یکجانبه ‌آمریکا اعلام کرده است. آلمان، فرانسه و انگلستان پس از اقدام اخیر ترامپ در لغو معافیت‌های نفتی با انتشار بیانیه مشترکی تصریح کردند که از امضای برجام پشیمان نیستند و برای نجات آن تلاش خواهند کرد.
 
در میان مشتریان نفت ایران چین و ترکیه تنها کشور‌هایی هستند که به تصمیم ترامپ اعتراض کرده‌اند ولی دیگر مشتریان از جمله هند، ژاپن و کره جنوبی گفته‌اند که تسلیم خواست ‌آمریکا خواهند شد.
 
منبع: الجزیره