رشد معاملات حقیقی ها در بازار سرمایه
رشد اخیر بازار سرمایه در ماه های فروردین و اردی بهشت ماه سال جاری بیشتر ناشی از تورم است که در قیمت سهام شرکت ها خود را نشان داده است. شورای پول و اعتبار و سازمان بورس در تلاش برای شفاف سازی هر چه بیشتر معاملات است و از سوی دیگر، مردم به این نتیجه رسیده اند که بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها در اقتصاد ایران از ثبات بیشتر برخوردار بوده، امن تر و بازدهی آن در آینده بیشتر است. وضعیت بازار مسکن و ارز ملتهب است و بازدهی آن هم چنان ادامه دارد.
 
خوشبختانه آمارها نشان می دهد که خرید حقیقی ها در بازار سرمایه طی چند هفته اخیر رشد کرده است و شاخص کل بیشتر تحت تاثیر این افزایش خرید قرار گرفته است. در گذشته بیشتر حقوقی ها در خرید و فروش سهام مشارکت می کردند ما رشد بیش از 4 هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه طی مدت اخیر مرهون فعالیت بیشتر حقیقی هاست. این آمار نشان می دهد که مردم به بازار سرمایه علاقه مند شده اند چراکه دلار در وضعیت نامتعارفی قرار دارد و گرانی بیش از اندازه ملک باعث شده سرمایه های خرد بیشتر به سمت بورس میل کند. نکته مهم اینکه آمار سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری بانکی در آمار حقوقی ها گنجانده می شود، بنابراین آمار افزایش حقیقی درواقع آمار سرمایه گذاران حقیقی خارج از این صندوق هاست.
 
بازار سهام در سال گذشته به رشد کافی متناسب با تورم نرسید به همین دلیل شاخص این عقب ماندگی را طی سال جاری جبران می کند. این رشد با توجه به افزایش تورم در سال جاری ادامه پیدا می کند. واکنش های مثبت بورس زمینه جذب بیشتر سرمایه های خرد را فراهم کرده است. اشخاص حقیقی می توانند با سپرده گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یا به طور مستقیم از طریق کارگزاری ها وارد بورس شوند. در مورد اول صندوق ها با استفاده از خبرگان و کارشناسان با سرمایه افراد سهام خرید و فروش می کنند اما درمورد دوم، افراد باید مهارت و دانش کافی را کسب کرده و با آمادگی وارد بازار سرمایه شوند. استفاده از صندوق ها یا ورود مستقیم انتخابی شخصی است.