«فروش استقراضی» مسیری برای رشد مضاعف بازارسرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب  گفت: وزیر اقتصاد معتقد است، هنوز سهم بازارسرمایه در اقتصاد به اندازه واقعی خود نرسیده  و براین اساس باید در جهت گسترش بازار سرمایه برنامه‌های ویژه ای طراحی کرد. بنابراین، با توجه به فضای موجود نخست لازم است، وجود رشدهای بازارسرمایه (مانند رکوردشکنی اخیر شاخص) بیشتر اطلاع‌رسانی شود.
 
وی اضافه کرد: در شرایطی که قیمت ارز با مقدار ناچیزی تغییر فورا اطلاع‌رسانی می‌شود، این انتظار در بازار سرمایه هم وجود دارد که رشد و تغییراتش بهتر اطلاع‌رسانی شده و پیشرفت این بازار در ابعاد وسیعتری شناسانده شود. دراین راستا رسانه ها به خصوص صدا و سیما نقش پررنگی دارند.
 
مهرآور تصریح کرد: بهتر است در محیط های آکادامیکی مانند دانشگاه‌ها هم واحد بورس اوراق بهادار را جدی‌تر بگیریم و در این خصوص از اساتیدی استفاده کنیم که در بازار سرمایه حضور فعال دارند و در جریان مستقیم آن هستند.
 
این فعال بازارسرمایه در ادامه به نکته‌ای دیگر در راستای گسترش فضای بازارسرمایه اشاره کرد و گفت: ما باید بتوانیم ابزارهای مالی را اشاعه دهیم؛ به طور مثال اگر در شرایط مساعد کنونی بتوانیم ابزارShort Sell  (فروش استقراضی) را وارد بازار کنیم، علاوه بر رشد کنونی از کاهش قیمت‌ها نیز می‌توانیم بهره‌مند شویم؛ از این طریق می‌توانیم با دو طرفه کردن معاملات به توسعه بازار هم یاری رسانیم.
 
مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن پیش‌بینی روند رو به رشد بازارسرمایه در ادامه سال جاری، گفت: اگر بتوانیم مجددا بازار آتی سکه را هم راه‌اندازی کنیم و همچنین مدیریت بهتری برای بازار داشته باشیم، شاهد نتایج مطلوبتری نیز در بازار سرمایه خواهیم بود.
 
وی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس در خصوص جریمه مدیرانی که از ارایه اطلاعات شفاف خودداری می کنند، تاکید داد: به نظر من جریمه مالی اتفاق مناسبی در این راستا نیست، بلکه جریمه‌های غیرنقدی ازجمله کاهش دوره مدیریت برای چنین مدیرانی اثرگذارتر از جریمه نقدی است؛ درواقع چنین عملکردی سبب می‌شود تا مدیران به دنبال حفظ اعتبار و موقعیت خود از عملکردشان بیشتر مراقبت کنند.
 
مهرآور در پیش‌بینی از صنایع پیشرو در شش ماهه نخست سال 98 با توجه به رشد کامودیتی‌ها و ارز اذعان کرد: البته در کشور ما با توجه به شرایط سیاسی پیش‌بینی اقدامی سخت است، اما اگر شرایط به طوریکه اکنون وجود دارد باقی بماند، به نظر من صنایعی مانند فولاد، مس، پتروشیمی، پالایشی می‌توانند همچنان عملکرد مثبت خود را ادامه دهند.
 
این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در این فضا اگر وعده‌های بانک مرکزی هم ( مانند احتساب بالاتر نرخ ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها) عملیاتی شود، شاهد اوضاع بهتری در صنایع بانکی خواهیم بود.
 
وی در پایان به تاثیر ماه شمار شدن سودهای بانکی در صنایع بانکی گفت: با این اتفاق بانک‌ها توانستند مقداری نفس بکشند و سودها مقداری منطقی‌تر شده است؛ اگر به بانک‌ها کمک شود تا در رشته‌هایی که تخصص دارند، فعالیت خود را گسترش دهند در این شرایط، با وضعیت بهتری در بانک‌ها رو به رو خواهیم بود و زمینه برای رقابت‌پذیری آنها با دیگر صنایع ایجاد می‌شود.