اقدامات پیش روی شرکت بورس در سال جاری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در این نشست علی صحرایی با ارائه برخی آمار ها در خصوص عملکرد بورس تهران در سال گذشته گفت:شاخص کل و هم وزن نشان دهنده روند فعالیت بازار سرمایه است و شاخص کل بورس تهران سال گذشته از ۹۶ هزار به ۱۷۸هزار واحد رسید .هم چنین شاخص هم وزن از۱۷۰۰۰ واحد در ابتدای سال به ۳۲۰۰۰ واحد در پایان سال ۹۷ رسید که نشان دهنده رشد ۹۱ درصدی این شاخص است.
 
وی افزود: طی سال ۹۷ ارزش اسمی بازار رشد ۱۷۹ درصدی را نشان می دهد. ارزش بازار ۳۰ شرکت بزرگ برابر با ۴۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۲ درصد کل ارزش بازار را تشکیل داده است.ارزش اسمی بازار بدهی نیز بیش از ۷۸ هزار میلیارد و صندوق های قابل معامله هم ۹ هزار میلیارد افزایش داشته است.
 
علی صحرایی با اشاره به دستیابی بورس تهران به آمار قابل قبول در سطح بین المللی خاطرنشان کرد:بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها،بورس تهران رتبه دوم بین اعضای این فدراسیون را در سال گذشته میلادی کسب کرده که برابر با ۶۹ درصد رشد بوده است، همچنین از نظر ارزش بازار نیز بورس تهران توانسته تا رتبه دوم را در بین اعضای این فدراسیون با ۶۲ درصد رشد کسب کند.
 
۳۰شرکت در سال ۹۷ به جمع شرکت های بورسی پیوستند
 
مدیرعامل بورس تهران تعداد شرکت های اضافه شده  به به تابلوی بورس در یک سال گذشته را ۳۰ شرکت عنوان کرد و یادآور شد:در این میان ۷ شرکت نیز در سال ۹۷ از بورس تهران حذف و به بازار های دیگر منتقل شده اند.بر این اساس اکنون تعداد شرکت های بورس ۳۲۸ شرکت است که ۱۲۸ شرکت آن در بازار اول و ۱۸۹ شرکت نیز در بازار دوم هستند.
 
وی افزود:در سال ۹۷ ارزش معاملات بورس تهران ۱۵۰ درصد رشد داشته،همچنین حجم معاملات ۵۲۰ میلیارد ریال بوده که ۹۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.همچنین به طور میانگین روزانه بیش از ۲میلیارد از انواع اوراق معامله شده است که ۱۲ هزار میلیارد عرضه اولیه و ۱۳ هزار میلیارد اوراق فروش تبعی و ۲۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بوده است و از این سه روش نسبت به سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته است.
 
صحرایی دفعات معاملات  در سال ۹۸ را بیش از ۳۳ میلیون دفعه اعلام کرد و افزود:  بخشی از این رشد محصول راه اندازی معاملات الگوریتمی است.
 
وی درباره تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات در سال ۹۷ نیز اظهار کرد: اشخاص حقیقی ۵۰ درصد از خریدهای بازار را در سال گذشته داشته اند.
 
صحرایی در خصوص عملکرد خود شرکت بورس به عنوان یک شرکت سهامی عام نیز در سال ۹۷ گفت:عملیات این شرکت در سال گذشته،هنوز به حسابرسی نرسیده است اما می توان گفت تنها در سال ۹۷ به اندازه سه سال اخیر بوده است.
 
وی با تاکید بر نظارت بر فعالیت کارگزاری ها به عنوان یکی از وظایف شرکت بورس افزود:در راستای اجرای این وظیفه طی یک سال گذشته بازرسی و نظارت ۱۰۶ مورد بازدید از شعب کارگزاری انجام شده.
 
مدیرعامل شرکت بورس تعداد کارگزاران دارای مجوز مشاوره را ۶۶ مورد اعلام کرد و خاطرنشان کرد:در حوزه فرهنگ سهامداری در سال ۹۷، ۲۱۰ هزار نفر ساعت آموزش انجام شده که با رشد ۳۱درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است،در این میان بخش زیادی از این آموزش برای آموزش سبد سهام است.
 
مدیرعامل شرکت بورس تهران از امضای ۱۲ تفاهم نامه در حوزه بین الملل در سال گذشته خبر داد و افزود:در حال حاضر نیز امضای تفاهم نامه با بورس شانگهای در حال پیگیری است و به مراحل نهایی رسیده است.
 
صحرایی یادآور شد:بازار سهام در سال ۹۷ در ۱۸۰۰ ایستگاه معاملاتی خود مورد استقبال قرار گرفت. اکنون مزیت نقدشوندگی این بازار مورد توجه ویژه قرار دارد.در این میان در شرایطی که در کشور حجم نقدینگی رو به افزایش است و این مساله تشدید تورم را به همراه دارد بازار سرمایه در تلاش برای جذب نقدینگی برای از بین بردن اثر مخرب آن و تبدیل آن به ثروت است.
 
مدیرعامل شرکت بورس با اشاره بر افزایش میزان علاقمندی مردم به حضور در بازار سرمایه بر ضرورت هدایت مردم به سمت صندوق های سرمایه گذاری به عنوان ابزرارهای کم ریسک تر تاکید کرد و یادآور شد:این مسئولیت بر عهده ما است که افراد جدیدالورود به بازار سرمایه را به سمت ابزارهای کم ریسک تر هدایت کنیم تا رفتار توده وار در بازار سرمایه کاهش کند؛چراکه تنها در فروردین ماه تعداد کدهای معاملاتی جدید برابر با ۱۲ هزار کد برآرود شده است.
 
اقدامات پیش روی شرکت بورس در سال جاری
 
مدیرعامل شرکت بورس برخی از برنامه های این شرکت را برای سال جاری تشریح کرد و گفت:این شرکت در نظر دارد در سال ۹۸ در حوزه آموزش که یکی از وظایف اصلی این شرکت است، ۱۸۵۰۰ ساعت برنامه آموزشی برای ناشران و کارگزاران و...را برگزار کند،همچنین آموزش ۶۰ هزار ساعت برنامه آموزشی را برای تالارهای مناطق در دست اجرا دارد.
 
صحرایی با تاکید بر ضرورت ابزارسازی در جهت بهبود فرآیندهای سرمایه گذاری نیز گفت:این شرکت در تلاش است تا در سال جاری در حوزه ابزارها، ابزار فروش استقراضی که یکی از ابزارهای کلاسیک تلقی می شود را در سه ماهه نخست سال در بورس راه اندازی کند.بر این اساس تاکنون تدوین مقررات اجرای آن صورت گرفته و به تایید کمیته فقهی نیز رسیده و  در حال حاضر ایجاد زیر ساخت آن در دستور کار قرار دارد تا با روش بومی سازی این مهم به زودی به مرحله اجرا درآید.
 
وی همچنین با تاکید بر ضرورت تقویت ساختار فنی معاملات در سال جاری اظهارداشت: به دلیل این که سامانه معاملاتی بورس تهران یک سامانه قدیمی و برای دو نسل گذشته است و تحریم ها باعث شده که فرانسوی ها نتوانند این سامانه را به صورت جامع بروزرسانی کنند قصد داریم تا از ظرفیت دانش و تجربه متخصصان داخلی برای طراحی یک سامانه معاملاتی جدید استفاده کنیم.