حران انگلیس خیلی زود به نقاط دیگر دنیا سرایت می‌کند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در سال ۲۰۱۲ وقتی بحران بدهی یونان داشت به اوج می‌رسید، در تیتر تمام رسانه‌ها یک اصطلاح تکرار می‌شد: سرایت بحران. گفته می‌شد که معضل بدهی‌های عظیم دولت یونان می‌تواند به کشورهای دیگر سرایت کند و در سراسر دنیا بحران مالی به وجود بیاورد.
 
حالا در سال ۲۰۱۹ یک کشور بزرگ‌تر در آستانه اضمحلال اقتصادی قرار گرفته اما واکنش جهانی به این مسئله چندان واضح نبوده است. توضیح تبعات اقتصادی وحشتناک عدم توافق انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت واقعا دشوار است. مسئله برگزیت بارها در پارلمان انگلیس مطرح شده و حالا نمایندگان پارلمان از ترزا می نخست‌وزیر این کشور خواسته‌اند دوباره با اتحادیه اروپا مذاکره کند و به توافق جدیدی برسد که در نوع خود بسیار دشوار به نظر می‌رسد.  
 
در این میان، پوشش رسانه‌ای مسئله بیشتر روی تبعات آشکار وضعیت انگلیس متمرکز بوده است: آشفتگی عظیمی به وجود خواهد آمد و کشوری که روی انتقال غذا، دارو و محصولات اولیه تولیدی از طریق کانال آبی متمرکز بوده، شاهد کاهش ۷۵ تا ۸۷ درصدی این جابه‌جایی‌ها خواهد بود و هیچ راه جایگزینی هم برای اجتناب از این وضع وجود ندارد.
 
اما برگزیت می‌تواند تبعات بسیار سنگین‌تری هم به دنبال بیاورد و در درازمدت اقتصاد انگلیس را مچاله کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال کاهش ۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی انگلیس است؛ یعنی بدتر از وضعیت انگلیس در زمان بحران سال ۲۰۰۹. همچنین نرخ بیکاری به وضوح افزایش خواهد یافت، ارزش پوند سقوط خواهد کرد، بازار بی‌ثبات خواهد شد و تبعات بدتری هم در کار خواهد بود که خیلی سریع گریبان مردم را خواهد گرفت. از جمله آنها می‌توان به افزایش هزینه خدمات درمانی و دارو اشاره کرد. خلاصه اینکه جبران این وضعیت انگلیس شاید یک دهه یا بیشتر وقت ببرد.
 
ترکیب آشفتگی ناشی از خروج از اتحادیه اروپا با بحران عمیق اقتصادی، وضعیتی ناهنجار است که وقوعش باعث بروز مشکلات اساسی در هر اقتصادی خواهد شد. در زمان بحران یونان، جهان با نگرانی به این کشور نظر داشت و حالا باید با نگرانی بسیار بیشتری انگلیس را تحت نظر داشته باشد.
 
از هر جنبه‌ای که بخواهید اقتصاد انگلیس را در نظر بگیرید می‌بینید که پنجمین یا ششمین اقتصاد بزرگ دنیاست و تولید ناخالص داخلی‌اش ۱۳ برابر یونان است. همچنین انگلیس بزرگ‌ترین مرکز مالی دنیا به شمار می‌آید و در همین خصوص هم موردش با وضعیت یونان فاصله زیادی دارد.
 
در عین حال بخش بانکی انگلیس ۱۱.۴ تریلیون دلار ارزش دارد و بیش از یک‌سوم دارایی‌های مالی اروپا نیز از آنجا مدیریت می‌شود و همچنین بزرگ‌ترین بیمه‌ها از آنجا فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان یا مقر اصلی‌شان در لندن است و یا یک مقر هم در این شهر دارند. خلاصه اینکه انگلیس اقتصادی بسیار پیچیده است و شاید بتوان آن را ارائه‌دهنده خدمات مالی به دنیا قلمداد کرد. در چنین شرایطی چطور می‌توان شاهد برگزیت بی‌توافق با اروپا بود؟ چگونه می‌توان تمام اتصالات انگلیس به دنیای خارج را قطع کرد؟ این کار سال‌ها و شاید دهه‌ها وقت می‌برد.
 
واقعیت این است که انگلیس سال‌ها و قرن‌ها به عنوان یک مرکز باثبات و امن برای کسب و کار و سرمایه‌گذاری شهرت داشته و در عین حال چانه‌زنی‌های قوی را هم در عرصه جهانی دنبال کرده است. اما حالا بسیاری از رهبران جهان می‌بینند که این کشور به مرز خودزنی رسیده است و چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب در انگلیس به شدت مشغول مجادله در این خصوص هستند. البته در دنیای امروز آن‌قدر نگرانی درباره آینده وجود دارد که واقعا نباید هیچ‌کس را هم به خاطر عدم توجه کافی به فاجعه برگزیت سرزنش کرد. تمام دنیا دارد به خاطر سیاست رهبرانی مثل دونالد ترامپ با ناسیونالیسم، نژادپرستی، جنگ تجاری و نقض تعهدات سابق دست و پنجه نرم می‌کند و پوپولیسم هم به شدت در حال اوج‌گیری است.
 
اما زمان حواس‌پرتی دنیا به خاطر این مسائل دیگر سر آمده است. دنیا باید از برگزیت بی‌توافق واقعا هراس داشته باشد. درست است که این وضع بیش از همه آسیب زیادی را متوجه انگلیس می‌کند؛ اما سایر کشورها هم اصلا از این آسیب‌ها دور نخواهند ماند. حتی ممکن است بحران اقتصادی جهانی جدیدی از همین بابت رقم بخورد و به اندازه بحران مالی سال ۲۰۰۸ دردسر درست کند.
 
واقعیت این است که تا ماه مارس و رسیدن موعد برگزیت زمانی بسیار کوتاه باقی مانده است. در این دو ماه، یا دنیا باید دست روی دست بگذارد و سقوط انگلیس و افتادن بقیه کشورها به قعر دره را در کنار او تماشا کند و یا اینکه با فشارهای سیاسی سعی کند راهی برای برون‌رفت از بن‌بست فعلی در مورد مسئله برگزیت پیدا کند./آینده نگر/ منبع: سی‌ان‌ان