همراهی شاخص کل بازار سرمایه با تورم
براساس اطلاعات مرکز آمار، تورم دوازده ماهه به بیش از 30 درصد رسیده است. رشد شاخص قیمت بر همه بخش های اقتصاد اثرگذار است و بازار سرمایه و سهام شرکت ها هم از آن اثر می پذیرد. نکته دیگر اینکه درآمد  شرکت ها به دلیل افزایش حجم فروش از نظر ریالی بالا رفته و بنابراین این افزایش درآمد به مثبت شدن تراز شرکت ها انجامیده و این عامل به نوبه خود بر ارزش سهام آن ها اثرگذاشته است.
 
در شرایط کنونی بازدهی بازار سرمایه از دیگر بازارها بیشتر است. دیگر بازارها بیشتر حالت رکود دارد و سود سپرده کمتر از 20 درصد است. بی ثباتی و رکود دیگر بازارها به توجه بیشتر سرمایه گذاران به بازار سرمایه منجر شده و همین مسئله هم بر بازدهی بیشتر بورس اثرگذار است. بازار سرمایه در سال جاری همراه با افزایش تورم رشد می کند که البته میزان رشد تورم کف رشد شاخص کل بازار سرمایه است.
 
برای تحلیل دقیق تر وضعیت بازار سرمایه در فروردین ماهی که گذشت، و البته پیش بینی های نزدیک به واقع درباره بازار سرمایه در سال 98 باید تا 6 می 2018 یعنی هفته آینده صبر کرد. در این تاریخ مسئله فروش نفت ایران و معافیت خریداران جهانی نفت  ایران از تحریم های آمریکا تعیین تکلیف می شود. مسئله تحریم و آثار منفی آن از عوامل موثر بر بازار سرمایه است و تغییر وضعیت خریداران نفت ایران بر شاخص کل هم اثرگذار است بنابراین باید تا برای دست یافتن به یک تحلیل واقعی تا این تاریخ صبر کرد.