بازتاب پرواز جنگنده‌های ساخت ایران در رسانه‌های خارجی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه از تهران گزارش داد که جت های جنگنده ساخت ایران با پرواز در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ملی ارتش بر فراز تهران، به نمایش گذاشته شدند.
 
به نوشته این خبرگزاری، شبکه تلویزیونی دولتی ایران تصاویری از پرواز این هواپیماها را هنگام برگزاری رژه نیروهای مسلح پخش کرد که شامل تازه ترین جت جنگنده کاملا ساخت این کشور به نام کوثر بود.کوثر درفرهنگ اسلامی نام رودخانه ای در بهشت و همچنین عنوان سوره ای از کتاب مقدس قرآن است.این هواپیمای دو نفره که شبیه جت جنگنده اف – 5 آمریکاست در سال 2017 با پخش تصاویری از نشستن حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مدت کوتاهی در کابین آن درون آشیانه و پیش از آغاز مراسم، شروع به کار کرد.
 
جنگنده دیگر ساخت ایران به نام صاعقه (آذرخش) نیر در این رژه به نمایش گذاشته شد. نیروی هوایی ایران از هواپیماهای ساخت ایالات متحده و سوخوی ساخت روسیه نیز بهره می برد.
 
خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب رژه روز ارتش و صحبت هایی رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: در ایران یک رژه نظامی در روز ارتش برگزار شد تا آخرین تجهیزات نظامی این نیرو در میان تنش های شدید با ایالات متحده به نمایش گذاشته شود.
 
این خبرگزاری افزود: در این مراسم که به طور مستقیم از تلویزیون ایران پخش شد، از هواپیماهای جنگنده طراحی شده و ساخته شده بومی برای نخستین بار در یک نمایش هوایی رونمایی شد.ایران همچنین موشک ها، زیردریایی ها،خودروهای زرهی،رادارها وسامانه های جنگ الکترونیک را به نمایش گذاشت.
 
خبر پرواز جنگنده های ساخت ایران به ویژه کوثر در چندین رسانه خبری و روزنامه کشورهای جهان مانند واشنگتن پست آمریکا، شین هوا و گلوبال تایمز چین، روزنامه لاوانگاردیا اسپانیا، اسپوتنیک روسیه، المصدر نیوز - لبنان وهاآرتص رژیم صهیونیستی به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس و دیگر منابع، با این عنوان منتشر شده است که در این رژه، ایران اولین جنگنده خود به نام کوثر را رونمایی کرد.
 
امروز همزمان با رژه مشترک یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره)، جنگنده بومی کوثر به اجرای نمایش هوایی پرداخت.
 
جنگنده کاملا ایرانی کوثر پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران، برای نخستین بار بر فراز جایگاه در مقابل دید همگان به نمایش هوایی پرداخت.
 
دراین مراسم نظامی علاوه بر جنگنده های بومی کوثر وصاعقه، هواپیماهای میگ 29، اف4، اف14 و سوخت رسان 747 و 707 که از پایگاه‌های تبریز، مهرآباد، همدان و اصفهان اعزام شده بودند، بر فراز جایگاه گذشتند.