اروپا و امریکا آماده مذاکره تجاری می‌شوند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اروپا آماده است تا مذاکراتی با امریکا برسر معامله تجاری آن‌سوی اقیانوس انجام دهد. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقت کردند که مذاکرات تجاری با امریکا علی‌رغم مخالفت فرانسه صورت بگیرد. سیسیلیا مالمستروم، مذاکره‌کننده تجاری ارشد اروپا گفت: ما آماده هستیم تا هرزمانی که امریکا اعلام کرد، مذاکره را شروع کنیم.
 
بااین‌حال اختلاف‌نظر بر سر حوزه کشاورزی می‌تواند قبل از شروع، مذاکرات را بهم بزند. اتحادیه اروپا می‌گوید که کشاورزی غیرقابل مذاکره است، درحالی‌که ایالات‌متحده اصرار دارد بخشی از مذاکرات باید مربوط به کشاورزی باشد. همین مسئله مذاکره تجاری میان امریکا و اروپا را وارد پیچیدگی‌های مختلف می‌کند.
 
آخرین فشار برای انجام یک معامله تجاری بزرگ –که به TTIP شناخته می‌شد- با یک بن‌بست در سال 2016 به پایان رسید. تحلیلگران معتقدند اتحادیه اروپا تمایلی به رد مذاکره ندارد، اما موانع برای رسیدن به توافق موفقیت‌آمیز حتی بیشتر از زمان ریاست جمهوری باراک اوباماست.
 
*مخالفان در پاریس
 
خطرات زیادی وجود دارد. تجارت کالا و خدمات اتحادیه اروپا و امریکا بیش از 1.1 تریلیون دلار در سال است. اما امانوئل مکرون، موضع خود را در مورد مذاکره تجاری با امریکا این‌گونه بیان کرده است: اروپا نباید با کشوری که دیگر بخشی از توافقنامه اقلیمی پاریس 2015 نیست مذاکره کند.
 
سخنگوی مکرون در بیانیه‌ای اعلام کرد: اروپا باید سرمشق و الگو باشد و از تغییرات آب‌وهوا حفاظت کند.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا سال 2017 اعلام کرد که امریکا از توافق تغییرات اقلیمی پاریس کنار می‌کشد. مکرون می‌گوید اینکه تنها یک‌طرف معامله تجاری مجبور به رعایت استانداردهای سختگیرانه محیط زیستی پاریس باشد، منصفانه نیست.
 
فرانسه روز دوشنبه مذاکره تجاری با امریکا را رد کرد، اما رأی او توسط اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا پذیرفته نشد. البته درحالی‌که فرانسه نتوانست از آغاز مذاکرات تجاری با امریکا جلوگیری کند، اما می‌تواند هر معامله‌ای که به نتیجه برسد را رد کند. چرا که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا بایستی معامله‌های تجاری بلوک را امضا کنند. سخنگوی مکرون ادامه داد: به‌خصوص در پارلمان اروپا، این مبارزه باید ادامه پیدا کند.
 
*مشکل کشاورزی
 
ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در حال حاضر برسر اینکه کشاورزی هم در مذاکره تجاری مطرح شود، درگیر هستند.
 
اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی بسیار سودده‌اش حمایت می‌کند. درعین‌حال امریکا از اروپا می‌خواهد که تعرفه‌ها را کاهش دهد، تا محصولات کشاورزی امریکا در اروپا به فروش برسد. بخش کشاورزی، موضوع حساسی در بسیاری از نقاط اروپا است. جایی که رأی‌دهندگان نگران‌اند معامله تجاری با امریکا باعث شود درهای اروپا به روی محصولات اصلاح ژنتیکی شده یا مرغ‌های شسته شده با کلر امریکا باز شود.
 
بااین‌حال امریکا اصرار دارد که اگر اروپا به دنبال توافق تجاری است، باید کشاورزی را هم در بحث قرار دهد. نماینده تجاری امریکا ماه پیش اعلام کرد که بدون بحث بر سر کشاورزی، هیچ توافق تجاری رخ نخواهد داد. اما همچنان اروپا می‌گوید کشاورزی شامل مذاکره نمی‌شود.
 
*تنش‌ها رو به افزایش است
 
اختلاف میان اروپا و امریکا بیش از تجارت است. اوایل این هفته، دولت ترامپ تهدید کرد که تعرفه‌هایی روی کالاهای اروپایی به ارزش 1.1 میلیارد دلار، میزانی بیش از یارانه‌ای که به هواپیماسازی اختصاص پیدا می‌کند اعمال خواهد کرد. کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که اقدامی متقابل انجام خواهد داد.
 
ترامپ همچنین در نظر دارد که تعرفه‌ها در واردات خودروی اروپایی را به 25 درصد برساند. تصمیمی که اواسط ماه می اجرایی می‌شود. او قبلا هم تعرفه‌هایی فولاد و آلومینیوم اروپا را اعمال کرده بود. البته که اروپا هم با اعمال تعرفه‌هایی روی بیش از 3 میلیارد دلار از کالای آمریکایی ازجمله موتورسیکلت، آب‌پرتقال، سیگار و پارچه جین، مقابله کرد.