تبعات افزایش پیدا نکردن سود سپرده بانک ها چیست؟
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حالا که تورم افزایش یافته است، اصولش این است که نرخ سود بانکی هم افزایش پیدا کند.اما چند روز پیش رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که افزایش نرخ سود بانکی تنها باعث ناترازی بانک ها می شود و سودها افزایش پیدا نمی کند. عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی امروز هم در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صحبت هایی درباره نرخ سود بانکی کرد. او گفت: برنامه ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم؛ زیرا افزایش نرخ سود بانکی سبب فشار به واحدهای تولیدی شده و ناترازی بانک‌ها را افزایش می دهد.
 
همتی در این نشست تغییر نرخ سود بانکی را سبب فشار بر واحدهای تولیدی دانست و ادامه داد: اگر شرایط فراهم باشد باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنیم اما فعلا برای آن برنامه‌ای نداریم و باید در این زمینه شورای پول و اعتبار تصمیم بگیرد.
 
طی سال های مختلف، خیلی کم پیش آمده که نرخ سود بانکی و تورم در راستای هم قرار بگیرند. زمانی که روحانی دولت را به دست گرفت، نرخ سود بانکی 22 درصد بود. البته تورم هم رقم های بالای 30 درصد را طی می کرد. بعد از آن دولت مرتب نرخ تورم را کاهش داد و به تبع آن نرخ سود بانکی هم کم شد. تا اینکه تورم تک رقمی شد و نرخ سود سپرده بانکی هم روی 15 درصد ایستاد. اما از خردادماه ماه سال 97، تورم مدام بنای افزایش گذاشت و در نهایت سال 97 را به رقم 26.9 درصد ترک کرد. اما نرخ سود بانکی همان 15 درصد باقی ماند. به همین دلیل هم کارشناسان معتقدند حالا که تورم رقمی حدود 27 درصد را نشان می دهد سود سپرده بانکی هم باید افزایش پیدا کند، در غیر این صورت، مردم پول هایشان به بازاری پر سود تر خواهند برد و دوباره بازارها شاهد نوسان خواهند شد.
 
بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس مسایل بانکی می گوید: رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی از عدم افزایش نرخ سود بانک‌ها صحبت می‌کند که بارها ثابت‌شده که نرخ سود بانک‌ها از دستور تبعیت نمی‌کنند و بانک‌ها برای جذب و نگهداری مشتریان خود دست به اقدامات مختلف می‌زنند. بنابراین نرخی که پسند بازار است با تخلف، تقلب و رقابت‌های ناسالم راهش را پیدا می‌کند.
 
او معتقد است: این موضوع هم مانند سیل است، نمی‌توان جلوی آن را گرفت. هر مانعی بر سر راهش باشد تخریب می‌شود. نرخ سود بانکی مانند سیل باید به مسیر درست هدایت شود. ایجاد مانع مقابل آن تنها باعث تخریب می‌شود. الان در مسئله ارز هم شاهد این دستوری عمل کردن و رفتار بازار هستیم. با تصمیماتی که بانک مرکزی گرفت، قیمت ارز چند نرخی شد و درنهایت قیمت به دلخواه بازار همچنان خریدوفروشمی‌شود. حالا اگر بانک مرکزی اجازه افزایش سود بانکی را ندهد، بازار سیستم خودش را پیدا می‌کند تا به تعادل برسد.
 
حسینی هاشمی معتقد است: عدم افزایش نرخ سود بانکی باعث می‌شود که موسسه‌های غیرمتمرکز رشد کنند. سازمان‌های کلاه‌بردار و فرصت‌طلب پول و سرمایه مردم را در قالب پیش‌فروش‌ها و پیشنهاد پرداخت سود بیشتر از مردم می‌گیرند و بازهم چند سال دیگر باید شاهد موسسه‌های غیرمجازی باشیم که پول زیادی را در اختیار گرفته‌ و تخلف کرده‌اند. مانند همین ماجرایی که چند سال اخیر شاهدش بودیم و پرونده‌های تخلف و کلاه‌برداری‌هایی که پول زیادی از مردم گرفته و باری به مشکلات دولت اضافه کرده‌اند. بنابراین ادامه این روند پیامدهای بدی برای سیستم بانکی به دنبال دارد.