تحقق رونق تولید با عرضه کامل کالاهای اساسی در بورس کالا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از کالاخبر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: پس رویدادها و شرایط سخت اقتصاد در سال ۹۷، مقام معظم رهبری سال ۹۸ را با عنوان رونق تولید نام گذاری کرده اند که از این رو همه دستگاه ها باید شرایط را به منظور رونق تولید داخل مهیا کنند.
 
حسن نژاد با بیان اینکه در اقتصاد و بازارهای کالایی ما رانت وجود دارد و اگر می خواهیم تولید رونق بگیرد بدون شک باید زمینه شفافیت و رقابت را در بازارها ایجاد کنیم، افزود: از سال ها پیش در بازار سرمایه کشور فعالیت داشته ام و از کارکردهای بورس ها نیز مطلع ام؛ از این رو توصیه می کنم که دولت در تصمیمات امسال خود به منظور تنظیم بازار، کالاهای اساسی و مواد اولیه را به کلی در بورس کالا عرضه کند تا روزنه ای برای رانت باقی نماند.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: به هر ترتیبی اگر بازار را دونرخی کنیم و فرصت آربیتراژ دهیم، بدون شک بازار بهم می خورد و واسطه ها ضربه های سنگینی به تولید می زنند، اما با عرضه کالاها در بورس کالا آن هم با نظارت دقیق و بدون دخالت دستوری، شاهد بهبود روند تولید و رضایت فعالان واقعی اقتصاد خواهیم بود.
 
حسن نژاد با بیان اینکه استفاده از کارکرد بورس کالا می تواند اعتماد را به عنوان سرمایه اصلی کشور به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برگرداند، گفت: اگر هم در روند معاملات کالاهای اساسی و مواد اولیه نیاز به پرداخت یارانه بود، دولت می تواند با استفاده از آمارهای شفاف بورس کالا، یارانه پرداخت کند و نیازی به تعیین دستوری قیمت ها که به هجوم واسطه ها منجر می شود نیست.
 
وی با بیان اینکه پرداخت یارانه با کمک بورس کالا قبلا در حوزه کشاورزی تجربه شده است، گفت: بورس کالا در چند سال اخیر طرحی را در حوزه کشاورزی اجرا می کند که در آن، کشاورزان اقدام به عرضه محصول در بورس می کنند و مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با نرخ را دولت با استفاده از آمارهای مستند بورس پرداخت می کند؛ این فرمول می تواند در سایر کالاها نیز اجرایی شود و تاکید می کنم، بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا و بازار سرمایه می تواند رمز موفقیت در راستای تحقق رونق تولید باشد.
 
حسن نژاد در ادامه به روند به رو رشد بورس کالا در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: طی ۱۱ سال گذشته شاهد تحولات مثبتی در زمینه مبادلات کالاها و مواد اولیه به واسطه راه اندازی بورس کالا بوده ایم. به طوریکه معاملات با تعداد محدودی کالا، به دادوستد های حجم بالا، کالاهای استاندارد و رشد صنایع پایین دستی مبدل شده است.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: کشف قیمت صحیح و عادلانه، شفافیت و حذف رانت سه کارکرد اصلی بورس کالا در اقتصاد است که به این کارکردهای در سال رونق تولید نیاز داریم.