هشدارصندوق بین‌المللی پول به دولت ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،صندوق بین‌المللی پول به دولت‌ها هشدار داد که با اقدامات چالش‌برانگیز خود به اقتصاد دنیا ضربه نزنند. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
این گزارش می‌نویسد: دیوید لیپتون، معاون اول مدیر صندوق بین‌المللی روز جمعه اعلام کرد: ما شاهد ریسک‌های نزولی در اقتصادهای جهان هستیم، این به معنی رعایت احتیاط و مراقبت بیشتر است.
 
او گفت: باوجود تنش‌های تجاری، ما نمی‌دانیم که سیاست‌های پولی به کجا می‌رود و رشد اقتصادی چین چه می‌شود. به همین دلیل هم وقت آن رسیده است که سیاست‌گذاران با وضع قوانین دیگر آسیبی به این وضعیت نرسانند.
 
او همچنین از ایالات‌متحده و دیگر کشورها درخواست کرد که درگیری‌های تجاری را حل‌وفصل کنند. موضوعی که خطر اصلی کاهش رشد اقتصادی عنوان شده و صندوق بین‌المللی پول بارها از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا تعرفه‌های تجاری را وضع کرد، درباره آن هشدار داده بود. لیپتون همچنین ادامه داد: آخرین چیزی که می‌خواهیم، رکود اقتصادی دیگر است.
 
تهدید خطاهای سیاسی باوجود واکنش‌های تجاری علیه تجارت جهانی، اقتصاد جهان را فراگرفته که موجب افزایش دولت‌های پوپولیستی در سراسر جهان شده است. صندوق بین‌المللی پول، این هفته چشم‌انداز خود از رشد اقتصادی برای سال 2019 به پایین‌ترین سطح از زمان بحران مالی در یک دهه پیش کاهش داد. این وضعیت در اقتصادهای اصلی و پیشرفته بدتر است.
 
*جنگ تجاری
 
ایالات‌متحده و چین به دنبال مذاکره برای پایان دادن به جنگ تجاری 9 ماهه هستند. حتی اگر دو کشور به توافق برسند، بازهم معامله تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهانی می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد. اگر چین قصد افزایش واردات از ایالات‌متحده را داشته باشد، یعنی واردات کشورهای دیگر آسیا از بین خواهد رفت.
 
علاوه بر این، احتمال وقوع جنگ‌های جدید تجاری هم وجود دارد. اتحادیه اروپا قصد دارد روی 10.2 میلیارد یورو (11.5 میلیارد دلار) کالای آمریکایی، رقمی بیشتر از کمک مالی به شرکت بوئینگ، تعرفه‌های تلافی‌جویانه اعمال کند. این طرح به دنبال تهدید امریکا روی 11 میلیارد دلار عوارض روی محصولات اروپایی -از هلی‌کوپتر تا پنیر- برای مقابله با کمک دولت به شرکت ایرباس بوده است.
 
هردو حرکت اقدامی برابر و 14 ساله بر سر اختلافات در سازمان تجارت جهانی و پشتیبانی بازار برای سازندگان هواپیما بوده است.
 
با توجه به تنش‌های تجاری دو سویه اقیانوس اطلس، پیم مستوچی، کمیسیونر امور اقتصادی اروپا گفت: زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده به آرام کردم تنش بپردازند و از جنگ تجاری جلوگیری کنند.
 
*غم برگزیت
 
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان به درازا کشیده است. انگلیس باید 29 مارس اتحادیه اروپا را ترک می‌کرد. اما او تابه‌حال از 27 رهبر بلوک درخواست تمدید مهلت برای این خروج را کرده است.
 
آخرین صحبتی که دراین میان مطرح‌شده، این است که انگلیس تا 31 اکتبر از اتحادیه خارج شود. دولت ترزا می در حال مذاکره با حزب کارگر مخالف دولت است تا به توافقی برسند که توسط مجلس حمایت شود.
 
به گفته کارشناسان، رأی مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه تنها احساسی و سیاسی بوده است. چالش اصلی این است که این تصمیم احساسی مردم به نحوی عملی شود که به اقتصاد ،مشاغل و رفاه انگلیس ضربه نزند.
 
*بازارهای نوظهور
 
در اقتصادهای نوظهور، سرمایه‌گذاران نگران دخالت دولت در اقتصاد هستند. تصمیمات روسای این کشورها باعث ترس از سیاست مداخله‌گریانه دولت شده است.